Apstinencijalna kriza i detoksikacija od kodeina

Žena koja se suočava sa simptomima krize prilikom odvikavanja od kodeina.

22/11/2023

Kodein i kombinacije lekova kao što su Tilenol-Kodeine #3 (Tilenol 3) propisani su za ublažavanje blagog do umerenog bola. Kodein je prisutan i u nekim sirupima protiv kašlja zbog svojih antitusivnih (suzbijanje kašlja) svojstava.

Kao i kod svih opioida, uzimanje kodeina dolazi sa rizikom od razvijanja zavisnosti kada se lek ne koristi prema uputstvima. Kada se kodein uzima tokom dužeg vremena ili u velikim dozama, telo i mozak počinju da se oslanjaju na to da lekovi normalno funkcionišu, što može dovesti do zavisnosti. To često uzrokuje prisustvo simptoma apstinencijalne krize nakon pokušaja prestanka uzimanja kodeina.

Ovaj članak će vas naučiti šta možete očekivati tokom detoksikacije od kodeina, uključujući vrstu i trajanje simptoma krize. Takođe će vam pomoći da naučite o opciji povlačenja kodeina i detoksikacije koja može pomoći u prevenciji recidiva i drugih zdravstvenih komplikacija.

Boca Tilenol-Kodein #3 pilula.

Dugoročni i kratkoročni neželjeni efekti kodeina

Čak i kada se kodein i Tilenol-Kodeine #3 koriste prema uputstvima, lek može prouzrokovati neželjene efekte. Neki kratkoročni neželjeni efekti kojih biste morali biti svesni su:

• Vrtoglavica
  • Sedacija i pospanost
  • Mučnina i povraćanje
  • Bolovi u trbuhu i zatvor
  • Neobičan svrab ili prisustvo osipa
  • Nizak krvni pritisak
  • Plitko disanje

Ovi neželjeni efekti traju sve dok je lek u vašem sistemu i verovatno će sami nestati. Ako se pojave pojačane verzije ovih neželjenih efekata ili ako traju duže od očekivanog, obratite se svom lekaru.

Ako se kodein uzima duže vreme ili ako se zloupotrebljava, mogu nastati ozbiljniji dugoročni neželjeni efekti koji štete vašem zdravlju, uključujući:

• Oštećenje jetre i bubrega
  • Problemi sa memorijom
  • Depresija, anksioznost i druga mentalnog oboljenja
  • Stalni umor i slabost
  • Grčenje mišića
  • Smrt usled predoziranja

Smanjena respiratorna funkcija jedan je od najozbiljnijih potencijalnih kratkoročnih i dugoročnih neželjenih efekata upotrebe kodeina, pa bi trebalo da kontaktirate svog lekara ako imate poteškoće sa disanjem. Iako je malo verovatno da se može predozirati kodeinom ako se uzima prema uputstvima, mešanje sa drugim supstancama poput alkohola ili drugih lekova može predstavljati ozbiljan rizik.

Simptomi odvikavanja od kodeina

Žena koja se suočava sa simptomima krize prilikom odvikavanja od kodeina.

Ako patite od zavisnosti od kodeina, verovatno ćete brzo doživeti simptome apstinencijalne krize nakon pokušaja da iznenada zaustavite svoju konzumaciju. Kako se koncentracija kodeina u vašem telu smanjuje, mogli biste primetiti sledeće rane simptome povlačenja:

• Ubrzan rad srca
  • Nesanica
  • Razdražljivost i anksioznost
  • Prekomerno znojenje
  • Suzne oči
  • Curenje iz nosa
  • Bolovi u mišićima

Kako vreme prolazi, vaše telo pokušava da se normalizuje u odsustvu leka. Neke kasnije manifestacije povlačenja mogu da uključuju:

• Mučninu
  • Povraćanje
  • Bol u stomaku
  • Dijareju i druga crevna pitanja
  • Promene u apetitu

Ove liste nisu potpune i svi različito doživljavaju detoksikaciju. Neki faktori koji mogu uticati na intenzitet krize uključuju celokupno zdravstveno stanje, trajanje uzimanja supstance i količinu kodeina u vašem organizmu. Ako patite od ozbiljne zavisnosti od kodeina ili Tilenola 3, vaša apstinencijska kriza može biti ekstremnija i trajati duže.

Zakažite besplatnu onlajn konsultaciju sa medicinskim stručnjakom da biste saznali kako da se izborite simptomima odvikavanja od kodeina za vas ili vašu voljenu osobu >>>

Koliko traje apstinencijalna kriza kod kodeina?

Kodein ima polutrajanje oko 3 sata, što znači da simptomi povlačenja mogu početi vrlo brzo nakon uzimanja poslednje doze leka.

Slično drugim opioidima, apstinencijalna kriza kod kodeina može započeti simptomima sličnim gripu koji se povećavaju tokom nekoliko dana. Akutno povlačenje će verovatno doseći vrhunac oko 3 do 5 dana, a zatim polako popustiti. Obično, fizički simptomi blede nakon otprilike nedelju dana, ali žudnja za drogom i psihološki simptomi, uključujući depresivno raspoloženje, pojačanu anksioznost i razdražljivost, mogu potrajati duže.

U mnogim slučajevima bivši zavisnici mogu patiti od postakutnih simptoma odvikavanja (PAVS), što je opšti termin za psihološke i emocionalne poremećaje koji mogu nastati dok se mozak vraća u stanje od pre zavisnosti. Pored depresije, anksioznosti i razdražljivosti, neko ko prolazi kroz PAVS može se povremeno suočavati sa nesanicom, moždanom maglom i promenama raspoloženja tokom nekoliko nedelja, meseci ili čak godina, u zavisnosti od okolnosti.

Ovo bi trebalo da bude opšti vremenski okvir, jer svako ima različito iskustvo sa trajanjem apstinencijalne krize. Takođe je važno napomenuti da iako postupak povlačenja kodeina iz orgnaizma može zvučati relativno jednostavno, stvarna opasnost dolazi od uvećanog rizika recidiva. Bolni proces detoksikacije često može naterati korisnike da nastave sa upotrebom droga kada pokušaju da zaustave zavisnost samostalno.

Šta je tretman detoksikacije i lečenja zavisnosti od kodeina?

Da bi se izbegao recidiv i pojedinci oslobodili neprijatnih simptoma krize, često se preporučuje da ljudi prođu detoksikaciju u specijalizovanoj ustanovi za lečenje zavisnosti.

Stacionarni tretman detoksikacije i lečenja zavisnosti namenjen je tome da vam pomogne da lagano prođete kroz krizu i izbegnete relaps, a obuhvata i  kontinuiranu podršku tokom održavanja trezvenosti. Tretman odvikavanja od kodeina uključuje nekoliko različitih faza, uključujući dijagnostiku, detoksikaciju i ambulantnu i post-detoksikacionu podršku.

Stručnjak za lečenje zavisnosti razgovara sa pacijentom koji prolazi kroz povlačenje kodeina.

Faza dijagnostike može uključivati nekoliko testova za utvrđivanje vašeg opšteg zdravstvenog stanja i služiti kao putokaz medicinskim stručnjacima u stvaranju individualnog plana detoksikacije. Tokom detoksikacije mogu se davati lekovi koji pomažu pri ublažavanju simptoma apstinencijalne krize, kao i smanjenju želje za drogom. U nekim slučajevima ovo može uključivati upotrebu naltreksona i buprenorfina koji se koriste da bi simptomi odvikavanja bili podnošljiviji i očistili telo od opioida.

Nakon procesa detoksikacije, mogu se preporučiti bihejvioralna terapija, savetovanje i farmakoterapija koji pomažu u otklanjanju dugotrajnih fizičkih i psiholoških efektima zavisnosti i povlačenja od droge.

Nije sramota tražiti pomoć. Ako vi ili voljena osoba prolazite kroz povlačenje kodeina, kontaktirajte nas da biste dobili potrebnu podršku.

Zakažite besplatnu i poverljivu onlajn konsultaciju da biste saznali više o procesu detoksikacije od kodeina. O mogućnostima lečenja i različitim ishodima razgovaraćete sa stručnjakom klinike >>>

Često postavljana pitanja

Koji su simptomi povlačenja kodeina?

Tradicionalno, povlačenje započinje simptomima sličnim gripu koji vremenom postaju sve teži. To može uključivati suzne oči, curenje iz nosa, prekomerno znojenje, bolove u mišićima, nesanicu, mučninu i povraćanje, crevne probleme, promene apetita i još mnogo toga. Takođe možete iskusiti psihološke i emocionalne poremećaje, uključujući depresivno raspoloženje, anksioznost, moždanu maglu i promene raspoloženja. Česta želja za drogom i razdražljivost su takođe česti.

Koji je vremenski okvir za trajanje apstinencijalne krize od kodeina?

Simptomi krize će verovatno početi nekoliko sati nakon poslednje doze, u zavisnosti od različitih faktora. Polako će rasti u intenzitetu tokom nekoliko dana pre nego što dostignu maksimum nakon 3 do 5 dana. Većina fizičkih simptoma bi trebalo da nestane nakon otprilike nedelju dana, ali mogu potrajati i duže. Psihološke manifestacije povlačenja mogu trajati mesecima nakon smirivanja akutnog povlačenja. Rok za povlačenje kod svake osobe biće drugačiji, jer trajanje simptoma zavisi od vašeg opšteg zdravstvenog stanja, težine vaše zavisnosti i još mnogo toga.

Kako da izlečim zavisnost od kodeina?

Da bi se sprečio recidiv i izbegli neprijatni simptomi krize, često se preporučuje stacionarno lečenje. Postoji nekoliko faza tretmana odvikavanja od kodeina, uključujući dijagnostiku, detoksikaciju i podršku nakon detoksikacije, što može uključivati nekoliko vrsta terapija kojima je cilj da vam pomognu da se vratite u srećan i zdrav život.

Objavljeno 22/11/2023
Tim Dr Vorobjev Klinike