Lečenje Zavisnosti od Oksikodona

Bihevioralni psiholog razgovara sa zavisnikom od oksikodona.

22/11/2023

Oksikodon je narkotični analgetik koji potiče od biljke opijumski mak. Kao polusintetski lek, oksikodon se delimično sintetiše u organizmu za razliku od potpuno prirodnih opijata poput morfina i kodeina. Oksikodon se može propisati samostalno ili u kombinaciji sa drugim ne-narkotičnim sredstvima za ublažavanje bolova, kao što je acetaminofen, koji se nalazi u lekovima na recept kao što je Percocet.

Ovaj članak će vam pomoći da naučite šta uzrokuje zavisnost od oksikodona i pokazaće vam kako da prepoznate znakove ponašanja i simptome zavisnosti od oksikodona. Takođe ćete otkriti odličnu opciju lečenja zavisnosti od oksikodona koja vam može pomoći da se vratite srećnom i zdravom životu nakon lečenja zavisnosti.

Šta je oksikodon i zašto izaziva zavisnost?

Oksikodon deluje kao ublaživač bola vezujući se za opioidne receptore u centralnom nervnom sistemu, sprečavajući prenos signala bola u mozak. Ovo pomaže pri ublažavanju umerenog do jakog bola u određenim situacijama, poput stanja posle povrede ili posle operacije, i kod hroničnih bolnih stanja. Lekovi sa produženim oslobađanjem, kao što je Oksikontin, obično se koriste za dugoročno ublažavanje bola, dok se alternative za trenutne blokade bola koriste za ublažavanje povremenih ili akutnih bolova.

Lečenje Zavisnosti od Oksikodona

Budući da opioidi utiču na centre zadovoljstva u mozgu, mogu da izazovu osećaj euforije, pored ublažavanja bola. Ovi efekti doprinose mogućnosti razvijanja zavisnosti koja dolazi sa upotrebom mnogih opioida. Ukoliko se oksikodon uzima suprotno od uputstava, može doći do javljanja zavisnosti To može uključivati uzimanje tokom dužeg vremena nego što je preporučeno, uzimanje većih doza ili češće uzimanje ili nepravilno konzumiranje.

Zloupotreba oksikodona na ove načine povećava verovatnoću da će vaše telo i mozak razviti toleranciju, što znači da se razvija potreba za uzimanjem više lekova kako bi se osetili isti efekti ublažavanja bola ili postizanja euforije. Ukoliko se konzumiranje nastavi na ovaj način, dolazi do javljanja zavisnosti.

Farmaceutski i sleng izrazi za oksikodon

Oksikodon je glavni sastojak nekoliko lekova, uključujući OxyContin, Oxaydo, Roxicodone i Dazidox. Ovaj opioid se takođe kombinuje sa ne-opojnim analgetičkim acetaminofenom u lekovima kao što su Percocet, Xartemik XR, Narvox, Roxicet, Xolox i mnogi drugi.

Neki dobro poznati sleng izrazi za oksikodon i različite lekove povezane sa brendom uključuju „oksi”, „oksicet”, i „ubice” između ostalih. Upoznavanje sa uobičajenim sleng imenima za oksikodon moglo bi vam pomoći da uočite zavisnost kod voljene osobe i što pre joj pružite pomoć koja im je potrebna.

Znaci i simptomi zavisnosti od oksikodona

Lečenje Zavisnosti od Oksikodona

Poremećaji upotrebe opioida (OUD) često su prepoznatljivi zbog promena ponašanja koje se javljaju kod zavisnika. Mogućnost prepoznavanja zavisnosti od oksikodona može vam pomoći da shvatite da vi ili voljena osoba imate problem sa zloupotrebom droga. Neki znaci zavisnosti od oksikodona uključuju:

1. Uzimanje oksikodona u većim dozama, češće ili duže nego što je propisano.
  2. Neuspeli pokušaji prestanka uzimanja oksikodona ili smanjenja upotrebe droga.
  3. Prisustvo snažne želje za drogom.
  4. Zanemarivanje obaveza i odgovornosti na radnom mestu i u domaćinstvu.
  5. Nastavak upotrebe oksikodona uprkos negativnim fizičkim i psihološkim neželjenim efektima ili drugim negativnim efektima na kvalitet života.
  6. Socijalna izolacija ili stalne svađe sa ljudima iz okoline.
  7. Korišćenje oksikodona u rizičnim ili opasnim situacijama, na primer pre vožnje.
  8. Sve veća tolerancija – potreba da se češće uzimaju veće doze da bi se osetili isti efekti.
  9. Prisustvo simptoma krizenakon pokušaja prestanka uzimanja oksikodona.

Ove promene u ponašanju obično prate unutrašnji fizički i psihološki simptomi koji uzrokuju nelagodu, uključujući:

• Glavobolje
  • Mučnine i povraćanje
  • Zatvor
  • Promene u apetitu
  • Izražen svrab i znojenje
  • Umor i moždanu maglu
  • Probleme sa spavanjem
  • Psihološke poremećaje, uključujući anksioznost, razdražljivost, depresiju i depersonalizaciju

Ozbiljnost zavisnosti određuje intenzitet ovih simptoma. Opasniji simptomi zavisnosti od oksikodona mogu biti usporeno disanje, ekstremni umor i nesvestica. To su takođe znaci predoziranja, što je jedan od najopasnijih rizika povezanih sa zavisnošću od oksikodona, jer može prouzrokovati nepovratnu štetu ili čak smrt. Ako se neki od gore navedenih simptoma neprestano javljaju ili ako sumnjate da vi ili voljena osoba prolazite kroz predoziranje, obratite se svom lekaru što je pre moguće.

Zakažite besplatnu onlajn konsultaciju sa medicinskim stručnjakom da biste naučili kako da se izborite sa simptomima zavisnosti za vas ili vašu voljenu osobu >>>

Kratkoročni i dugoročni efekti zloupotrebe oksikodona

Kratkoročni efekti zloupotrebe oksikodona mogu biti slični uobičajenim neželjenim efektima leka, ali mogu biti intenzivniji i opasniji. Zloupotreba se može odnositi na konzumaciju velike koncentracije oksikodona ili uzimanje na način koji se ne preporučuje (drobljenjem tableta i preko ušmrkavanja, rastvaranjem i ubrizgavanjem tableta). Oni koji zloupotrebljavaju oksikodon na ove načine mogu da iskuse konfuziju, promene u motoričkoj funkciji i kontroli, akutnu mučninu i zatvor, moždanu maglu i usporeno disanje.

Dugotrajna zloupotreba oksikodona može dovesti do zavisnosti. Ostali dugoročni neželjeni efekti uključuju razvoj psiholoških oboljenja usled hemijskih promena koje kontinuirana upotreba oksikodona izaziva u mozgu. Oni se mogu kretati od depresije i nesanice do napada anksioznosti i panike, pa čak i zabluda i halucinacija. Po pogledu fizičkih poteškoća, oni koji zloupotrebljavaju oksikodon mogu iskusiti hronični zatvor i mučninu, između ostalih i neugodne simptome. Dugotrajni zavisnici koji konzumiraju kombinacije oksikodona i acetaminofena (Percocet) mogu pretrpeti ozbiljna oštećenja jetre.

Lečenje zavisnosti od oksikodona

Pokušaj prestanka uzimanja oksikodona može biti bolan proces koji često rezultira recidivom. S obzirom na to da povlačenje, odnosno stanje apstinencijalne krize može biti toliko neprijatno i da uključuje iscrpljujuće fizičke i psihološke simptome, kao i snažnu žudnju za drogom, mnogi korisnici možda neće uspeti da smanje ili potpuno prestanu da koriste oksikodon.

Iz tog razloga se često preporučuje zavisnima od oksikodona da odu na odvikavanje ili u drugu specijalizovanu medicinsku ustanovu radi lečenja zavisnosti. Ovo osigurava medicinsku, emocionalnu i farmakološku podršku tokom čitavog procesa lečenja. Lečenje u medicinskoj ustanovi verovatno će uključivati dijagnostiku, detoksikaciju i nekoliko vrsta terapije.

Lečenje Zavisnosti od Oksikodona

Dijagnostička faza lečenja pomaže medicinskim stručnjacima da utvrde vaše celokupno zdravstveno stanje i naprave plan detoksikacije koji će vam odgovarati. Može se pokrenuti nekoliko testova, uključujući testove krvi, EKG i psihološke procene. Tokom detoksikacije, lekovi kao što su Suboxone i Subutex mogu se koristiti za smanjenje želje za drogom i ublažavanje simptoma krize.

Nakon što se oksikodon ukloni iz vašeg sistema, može se preporučiti nekoliko terapija, uključujući farmakoterapiju, fizioterapiju, bihejvioralnu terapiju i savetovanje. Lek naltrekson se može propisati da pomogne u smanjenju žudnje i obeshrabri pacijenta od recidiva blokiranjem ugodnih efekata opioida. Bihejvioralna terapija i savetovanje mogu pomoći emocionalno preko pružanja podrške pacijentu tokom puta do trezvenosti i u rešavanju problema koji su možda doprineli javljanju zavisnosti.

Oporavak od zavisnosti od oksikodona je moguć. Ako sumnjate da vi ili voljena osoba imate problem sa zavisnošću od oksikodona, kontaktirajte nas danas.

Zakažite besplatnu i poverljivu onlajn konsultaciju da biste saznali više o opcijama lečenja od zavisnosti od oksikodona i razgovarali o našim metodama i procedurama sa stručnjakom klinike >>>

Često postavljana pitanja

Zašto oksikodon izaziva zavisnost?

Oksikodon utiče na centre zadovoljstva mozga, pa korisnici mogu da osete euforični efekat kada ga uzimaju, naročito ako se lek ne koristi prema uputstvima. Ovi efekti doprinose potencijalu razvijanja zavisnosti od oksikodona i mogu uticati na korisnike da počnu sa uzimanjem većih količina leka. Kako se telo vremenom navikava na prisustvo oksikodona, razvija se tolerancija i moraju se uzimati veće količine leka da bi se osetili isti željeni efekti. Telo i mozak postaju zavisni od oksikodona kako bi funkcionisali „normalno“, što može dovesti do zavisnosti ako se ovo stanje ne leči.

Koji su znaci i simptomi zavisnosti od oksikodona?

Neki klasični znaci zavisnosti od opioida uključuju: zanemarivanje odgovornosti, osećaj socijalne izolacije, upotreba oksikodona u rizičnim situacijama, višestruke neuspele pokušaje prestanka ili smanjenja upotrebe, nastavak upotrebe leka uprkos negativnom uticaju na zdravlje ili kvalitet života i još mnogo toga. Oni koji su zavisni od oksikodona takođe mogu iskusiti fizičke i/ili psihološke simptome zavisnosti, uključujući: glavobolju, mučninu i povraćanje, zatvor, nesanicu, slab apetit, depresiju, anksioznost, promene raspoloženja i moždanu maglu.

Kako mogu da se oslobodim zavisnosti od oksikodona?

Proces lečenja zavisnosti obično uključuje dijagnostiku, detoksikaciju i podršku i terapiju nakon detoksikacije. Nakon pokretanja testova za procenu vašeg zdravlja i stepena vaše zavisnosti, lekovi se mogu koristiti za čišćenje oksikodona iz tela i ublažavanje neprijatnih simptoma apstinencijalne krize. Nakon detoksikacije, lek kao što je naltrekson može se preporučiti kako bi se sprečila žudnja za drogom, a može se predložiti i nekoliko vrsta terapije koje pomažu u postizanju psihološke i emocionalne stabilnosti i pružaju vam najbolje šanse za nastavak trezvenosti.

Objavljeno 22/11/2023
Tim Dr Vorobjev Klinike