Sindrom izgaranja, sveopšte poznat i kao burnout sindrom predstavlja stanje koje pogađa sve više ljudi širom planete. Iako ga mnogi zanemaruju i smatraju za samo prolaznu fazu, ponekad ovakvo ponašanje može postati hronično što zna imati veliki uticaj na psihu i zdravlje osobe. U ovom tekstu ćete naučiti kako izlečiti burnout sindrom, ali i koji uzroci mogu dovesti do ovog stanja.

Lečenje sindroma izgaranja

Šta je sindrom izgaranja?

Sindrom izgaranja, takođe poznat kao sindrom sagorevanja na poslu ili na radnom mestu, je stanje koje obuhvata dugotrajan osećaj iscrpljenosti, gubitak motivacije i snage, te smanjenu efikasnost na radnom mestu. Osobe koje pate od sindroma izgaranja često se osećaju iscrpljeno, emotivno ispražnjeno i imaju osećaj da su preopterećene obavezama na poslu. Ovaj sindrom može se javiti kod različitih profesija i zanimanja, a najčešće pogađa ljude koji su izloženi visokom nivou stresa, emotivnom angažovanju i zahtevima na radnom mestu.

Vrste sindroma izgaranja

Postoji nekoliko različitih tipova sindroma izgaranja, ali se najčešće javljaju tri sledeće vrste:

• Emocionalno izgaranje – Iako mnogi ovaj sindrom vezuju isključivo za poslovna dostignuća, burnout sindrom se može javiti i usled nezdravih odnosa sa ljudima iz okoline. Tada osobe osećaju da previše sebe daju a ne dobijaju dovoljno zauzvrat.
  • Depersonalizacija – U slučaju čestih konflikta sa ljudima iz okoline, naročito poslovne sredine, pojedinci mogu razviti negativne i cinične stavove. Kao rezultat toga, vremenom se javlja potpuni gubitak motivacije i stagnacija.
  • Neostvarena lična dostignuća – Ambiciozni ljudi često od sebe traže previše, odnosno pred sebe postavljaju ciljeve koje ne mogu da ostvare. To vremenom može dovesti do nakupljanja negativnih misli i potpunog gubitka samopouzdanja.

Iako su ove vrste sindroma izgaranja donekle drugačije, neretko se javljaju zajedno, pa stoga utiču na celokupni život osobe. U težim slučajevima, osoba mora potražiti stručnu pomoć, a kada je u pitanju burnout sindrom lečenje je poželjno započeti u ranim fazama, dok još nije došlo do velikih posledica i formiranja psihičkih barijera koje bi mogle otežati oporavak.

Uzroci sindroma izgaranja

Kao što smo već napomenuli, do ovog stanja može doći iz više razloga, ali stres ostaje najveći uzročnik svih problema. U zavisnosti od psihe samog pojedinca, do ovog problema može doći pre ili kasnije, ali je svakako činjenica da dugoročno izlaganje stresnim okolnostima nikada nije dobro i može dovesti do čitavog niza zdravstvenih problema.

Faktori rizika

Pojedinci koji se potpuno posvete ostvarivanju nekog cilja, bilo da je reč o poslovnom ili privatnom životu, bez postojanja ikakvih izduvnih ventila su u uvećanom riziku od razvijanja ovog ili sličnih stanja. Takođe, osobe koje ne vode zdrav život, ne kreću se ili ne učestvuju u fizičkim aktivnostima mogu se smatrati rizičnom grupom.

Kako se dijagnostikuje sindrom izgaranja?

Burnout sindrom test se izvodi ukoliko pojedinci već duže vreme osećaju iscrpljenost iako nemaju očiglednih zdravstvenih problema. Dijagnostika tada obično obuhvata niz psiholoških testova koji jasno ukazuju na postojanje problema.

Simptomi i znaci sindroma izgaranja

Kada je u pitanju sindrom izgaranja, simptomi mogu biti fizičke ili psihološke prirode, a uvek su primetne i značajne promene u ponašanju same osobe. U tekstu ispod ćemo detaljnije govoriti o svim pojedinostima ovih simptoma.

Fizički simptomi

Iako mogu varirati od osobe, ako je u pitanju sindrom izgaranja simptomi fizičke prirode mogu biti sledeći:

• Glavobolje
  • Nesanica
  • Problemi sa varenjem
  • Visok krvni pritisak
  • Drugi somatski simptomi

Psihološki simptomi su često daleko izraženiji i oni uključuju:

• Osećaj stalnog umora
  • Gubitak interesovanja
  • Nedostatak entuzijazma
  • Smanjena motivacija
  • Povećana iritabilnost
  • Loša koncentracija
  • Osećaj praznine
  • Apatija
  • Depresija

Osobe koje se suočavaju sa ovakvim problemima to iskazuju kroz sledeće promene u ponašanju:

• Smanjenje socijalnih interakcija
  • Nedostatak stpljenja
  • Stalna nervoza
  • Izbegavanje svih obaveza
  • Ispadi u ponašanju i svađe

Opcije lečenja sindroma izgaranja

Za sindrom izgaranja terapija, odnosno lečenje može se odvijati na više načina. Pre svega, osobe mogu promenom načina života sebi značajno pomoći, što vremenom može dati pozitivne rezultate. Ipak, kod onih koji nisu u stanju sebi da pomognu, lečenje u stručnoj ustanovi predstavlja jedinu pouzdanu opciju.

Opcije lečenja sindroma izgaranja

Medicinski tretman

Kada je u pitanju sindrom izgaranja lečenje može uključivati i intenzivni rad na postizanju psihostabilizacije. U toku ovog tretmana, osobi mogu biti prepisane i odgovarajuće terapije uz ograničeno korišćenje medikamenata kako bi se prevazišli simptomi fizičke nelagode, ali se prvenstveno radi na stvaranju zdravih navika i uklanjanju negativnih šablona ponašanja koji su i rezultirali navedenim problemom.

Psihoterapija

Budući da je ovaj sindrom prvenstveno psihološke prirode, iako vremenom može dovesti i do brojnih fizičkih poteškoća, najbolji rezultati u oporavku se postižu korišćenjem psihoterapije. Iako mnogi pojedinci nerado traže pomoć psihologa kada se suočavaju sa ovim problemom, misleći da mogu samostalno da prevaziđu sve poteškoće, nekada je pomoć stručnih lica najbrži korak ka ostvarivanju potpunog psihičkog balansa.

Stacionarno lečenje u odnosu na ambulantno lečenje sindroma izgaranja

Sindrom izgaranja osobe mogu pokušati da reše kroz dolaske na povremene psihoterapije, ali se u težim situacijama preporučuje prolazak kroz celokupnu proceduru psihostabilizacije. Ovakve sveobuhvatne procedure se obavljaju u stacionaru, odnosno pacijenti su tokom lečenja smešteni u kliniku i nalaze se pod nadzorom medicinskog osoblja.

Proces i stadijum lečenja sindroma izgaranja u klinici Dr Vorobjev

Burnout sindrom se na klinici Dr Vorobjev leči kao deo sveukupne terapije psihostabilizacije. U toku ovog lečenja, osobe pronalaze sam uzrok problema, ali se tada stvara i sklonost ka zdravim navikama i postiže psihička stabilizacija. Takođe se radi na stvaranju mehanizama odbrane i prepoznavanja prvih naznaka problema, kako bi se recidiv izbegao i po izlasku sa klinike.

Da li je moguće sam se rešiti sindroma izgaranja?

Uz dosta rada i posvećenosti, moguće je pronaći izlaz iz ovih poteškoća. Pre svega, tada je potrebno čvrsto odlučiti da se izbegavaju svi potencijalni stresori. Naravno, budući da će do ovakvih situacija neminovno doći, potrebno je takođe razviti i sistem kako se izboriti sa negativnim mislima i psihološkim poteškoćama koje mogu nastati tom prilikom.

Prosečno trajanje tretmana za sindrom izgaranja

Kako bi se ovaj problem u potpunosti otklonio a osoba vratila kontrolu nad svojim životom, lečenje na klinici Vorobjev traje 2 do 4 nedelje. Posle toga, sledi ambulantni tretman u trajanju od 12 meseci, gde se na stalnim kontrolama kontroliše stanje i mogućnost recidiva smanjuje na minimum.

Delotvornost lečenja sindroma izgaranja

Budući da ovaj sindrom danas pogađa toliko veliki broj ljudi, postoji i čitav niz terapija koje su krojene kako bi se on prevazišao. Samim tim, i delotvornost lečenja je izuzetno velika, a uz tretmane klinike Vorobjev, uspešnost prevazilazi 90%.

Troškovi lečenja sindroma izgaranja

Cena tretmana za lečenje sindroma izgaranja, odnosno psihostabilizacije zavisi od potreba pacijenata, a ogleda se kroz dužinu trajanja lečenja. Nazovite nas kako biste dobili tačne informacije o svim pojedinostima ove terapije.

Doktori

Dobra saradnja između pacijenta i stručnih lica je od ključne važnosti u postizanju dobrih rezultata kada je u pitanju lečenje ovog sindroma. Na klinici Vorobjev, svi medicinski radnici imaju izuzetno iskustvo u lečenju ovog i sličnih oboljenja, budući da već 24 godine pružamo pomoć ljudima u našoj ustanovi.

Naša klinika ima sve neophodne sertifikate za lečenje burnout sindroma i sprovođenje psihoterapija i modernih medicinskih procedura. Pored toga, mnoge procedure koje koristimo su patentirane unutar naše klinike i jedinstvene su u svetu.

„Ni sam nisam znao zašto se osećam toliko umorno, bio sam besan i nesrećan, prosto nisam pronalazio nikakvu radost u životu. Kada me je sestra nagovorila da dođem na lečenje, nisam mnogo nade polagao u to, ali sada mi se ceo majndset promenio, radujem se svakom danu i planiram da živim život punim plućima.“

Janko N.

„Sindrom izgaranja možda nekome zvuči bezazleno, ali verujte da ni najmanje nije tako. Ja sam tek posle celokupne psihostabilizacije uspeo da dođem sebi i sada je sav umor i neraspoloženje preraslo u euforiju i malo je reći da to nisam očekivao da ću tako brzo uspeti da postignem.“

Zoran C.