Kod bolesti kao što je opsesivno kompulzivni poremećaj ili okp lečenje podrazumeva stalni rad na očuvanju mentalne stabilnosti. Većina ljudi tokom svog života iskusi opsesivne misli ili kompulzivna ponašanja, ali to ne znači da imaju opsesivno kompulzivni poremećaj ličnosti. Da bi se dijagnostikovao OKP poremećaj koji zahteva OKP lečenje, potrebno je da ciklus opsesija i kompulzija bude ekstreman, da oduzima osobi bar sat vremena svakog dana, da izaziva snažnu uznemirenost i ometa normalan život.

Lečenje opsesivno kompulzivnog poremećaja (OKP)

S obzirom da se smatra da oko 2% populacije ima opsesivno kompulzivni poremećaj lečenje na efikasan i adekvatan način je u današnje vreme preko potrebno. Takođe, vrlo je važno širiti svest o tome da je OKP lečenje moguće. Kako pobediti OKP ili kako pomoći osobi sa OKP? Da bismo shvatili kako se sprovodi OKP lečenje, potrebno je najpre razumeti kako OKP funkcioniše i šta predstavlja.

Šta je opsesivno kompulzivni poremećaj?

Opsesivno kompulzivni poremećaj je hronični, dugotrajni mentalni poremećaj u kome osoba ima neželjene, intruzivne misli, slike ili potrebe (opsesije) koje izazivaju uznemiravajuća osećanja i prinudne radnje (kompulzije) koje osoba ponavlja da bi se oslobodila opsesija i uznemirenosti.

OKP se može javiti kod bilo koga, bez obzira na pol i uzrast, ali najčešće počinje u periodu adolescencije.

Da li je moguće izlečiti OKP? Ne postoji lek za OKP, ali se pomoću odgovarajuće terapije, simpomi mogu uspešno staviti pod kontrolu, čak i u potpunosti eliminisati. OKP lečenje je, stoga, moguće, a izuzetno je važno započeti ga što pre jer se tokom vremena simptomi OKP mogu pogoršavati i sve više ometati normalan život.

Vrste OKP

Postoji mnogo vrsta opsesvno-kompulsivnog poremećaja jer se on može vezati za bilo koju misao, temu ili strah. Obično se fokusira na nešto što je važno u čovekovom životu. Ipak, tradicionalno se smatra da bilo koja vrsta OKP može da se svrsta u jednu od sledećih kategorija:

• Proveravanje – zasniva se na strahu da će se nešto loše dogoditi što zatim izaziva anksioznost na koju se odgovara ritualima u kojima se nešto neprekidno proverava da bi se osiguralo da se ništa loše ne dogodi.
  • Strah od zaraze – počiva na strahu od bolesti i zaraze što vodi u niz prinudnih radnji da bi se to sprečilo, kao što je neprestano pranje ruku, tuširanje, menjanje odeće, izbegavanje rukovanja itd.
  • Organizovanje – osobe sa ovim tipom OKP teže savršenom redu, organizaciji, simetriji i perfekcionizmu i žele da sve oko sebe organizuju da bude „kako treba“.
  • Intruzivne misli ili ruminacija – neprekidno prinudno razmišljanje o različitim temama, strahovima, događajima iz prošlosti ili budućnosti.
  • Sakupljanje – podrazumeva sakupljanje i gomilanje raznoraznih predmeta, koji su uglavnom nepotrebni i beskorisni.

Uzroci opsesivno kompulzivnog poremećaja

Postoje različite teorije o uzroku opsesivno kompulsivnog poremećaja. Nijedna od njih ne objašnjava OKP u celini, ali se istraživači slažu da su za razvoj ovog poremećaja obično odgovrni sledeći faktori:

Lično iskustvo koje obuhvata nešto od sledećeg:

• traumu, zlostavljanje ili zanemarivanje
  • dugotrajni stres i anksioznost
  • trudnoću i porođaj
  • roditelje sa OKP

Struktura ličnosti – ličnosti sa određenim osobinama su više sklone razvoju OKP; na primer, uredne, metodične osobe sa visokim standardima

Biološki uzroci – ukazuju na genetiku i nedostatak serotonina kao uroke OKP, ali ne postoji dovoljno pouzdanih dokaza da su ovi uzroci presudni, kao i da li je nedostatak serotonina uzrok ili posledica OKP

Faktori rizika

Ne zna se tačno zašto se javlja OKP i šta ga izaziva. Postoji mišeljenje da postoji nekoliko faktora koji predstavljaju rizik za razvoj opsesivno-kompulsivnog poremećaja. To su:

• Genetika – studije pokazuju da osobe čiji roditelj ili bliski srodnici pate od OKP nose veći rizik da i same razviju OKP.
  • Promene u mozgu – pojedine studije pokazuju razlike u prednjem korteksu i subkorteksu mozga kod ljudi koji imaju OKP. OKP se vezuje i za neurološka stanja koja utiču na te oblasti mozga, kao što su Parkinsonova bolest, Turetov sindrom i epilepsija.
  • Nedostatak serotonina – za opsesivno kompulzivni poremećaj lečenje daje dobre rezultate kada se uključe lekovi koji povećavaju nivo serotonina.
  • Traume iz detinjstva – psihičko i fizičko zlostavljanje u detinjstvu, kao i zanemarivanje.
  • Stres i traumatični događaji – osećaj gubitka kontrole nad svojim životom.

Kako se dijagnostikuje opsesivno kompulzivni poremećaj

Da bi se dijagnostikovao opsesivno-kompulzivni poremećaj potrebno je utvrditi da postoje:

opsesivne misli

kompulzivno ponašanje

opsesivno kompulzivno ponašanje koje oduzima veoma mnogo vremena

opsesivno kompulzivno ponašanje koje ozbiljno narušava normalan život

Ukoliko sve ovo postoji, neophodni su OKP lečenje i odgovarajuća OKP terapija.

Simptomi i znaci OKP

Kada je u pitanju OKP poremećaj simptomi su razne opsesije i kompulzije koje negativno utiču na svakodnevni život. Simptomi se razlikuju prema vrsti OKP i mogu biti fizički, pshički i bihevioralni.

Kako se dijagnostikuje opsesivno kompulzivni poremećaj

Fizički simptomi

Određene fizičke senzacije su čest simptom OKP. To mogu biti uobičajene senzacije, kao što je lupanje srca, ali mogu biti i potpuno nepostojeće, na primer, osećaj prljavštine na rukama iako su realno ruke čiste.

Drugi primeri fizičkih simptoma mogu biti:

• snažan osećaj potrebe za mokrenjem
  • opsesivno fokusiranje na sopstveno disanje
  • osećaj da vam nešto mili po koži
  • opsesivno praćenje broja treptanja
  • tačke pred očima
  • osećaj pečenja
  • svrab i potreba za češanjem
  • glasovi
  • mučnina i potreba za povraćanjem
  • osećaj određenog mirisa iako ga realno nema

Psihološki simptomi OKP su uglavnom neželjene opsesivne misli ili predstave. Kakve će te misli ili predstave biti zavisi od vrste OKP od koje određena osoba pati. Na primer, mogu se javiti:

• strah da će osoba namerno ili slučajno povrediti sebe ili druge
  • strah od zaraze i bolesti
  • uznemirenost ukoliko ne postoji određeni red i poredak
  • strah od greške
  • preterana briga oko toga da li je nešto moralno ili ne
  • potreba za neprekidnim razuveravanjem
  • prislilne misli koje su nasilnog ili seksualnog sadržaja

Simpotmi ponašanja su vrlo primetni kod OKP jer se vrlo često ponavljaju i obično nemaju smisla, ali osoba oseća potrebu da ih ponovi „za svaki slučaj“. Tako se, na primer, mogu primetiti:

• preterano pranje ruku i prekomerno čišćenje
  • stalno proveravanje da li su vrata zaključana ili šporet isključen
  • neprekidno organizovanje i sređivanje da sve bude „pod konac“
  • sakupljanje i gomilanje stvari
  • izbegavanje situacija koje mogu biti okidač za opsesivne misli

Opcije lečenja opsesivno kompulzivnog poremećaja

Ključno pitanje je da li je moguće izlečenje od OKP. Postoje razne opcije za OKP lečenje koje mogu, u najmanju ruku ublažiti simptome, a kod pojedinih ljudi i u potpunosti ih eliminisati. OKP lečenje obuhvata psihoterapiju i medikametoznu terapiju.

Medicinski tretman

Kada je u pitanju opsesivno kompulzivni poremećaj lečenje medikamentima daje veoma dobre rezultate. Da bi se dobila odgovarajuća medikametozna terapija, potreban je psihijatar za OKP koji će proceniti stanje pacijenta i propisati lek koji najviše odgovara nejgovim simptomima. Najčešće se propisuju antidepresivi kao što su fluoksetin, citalopram, fluvoksamin, paroksetin ili sertralin.

Psihoterapija

Lečenje OKP psihoterapijom podrazumeva nekoliko mogućnosti. To su:

• Kognitivno bihevioralna terapija u kojoj terapeut pomaže pacijentu da razume svoje misli i osećanja i razbije ustaljene obrasce negativnog ponašanja i zameni ih novim, pozitivnim obrascima.
  • Izlaganje i prevencija odgovora, terapija koja je deo kognitivno bihevioralne terapije i koja obuhvata postepeno izlaganje izvoru straha ili opsesije i učenje načina da se odupre težnji za kompulzivnim odgovorom.
  • Terapija prihvatanjem i posvećenošću koja pomaže pacijentu da prihvati opsesivne misli isključivo kao misli koje nemaju nikakvu moć. Takođe, cilj ove terapije je da pacijent vodi lep i srećan život uprkos postojanju OKP simptoma.

Stacionarno lečenje u odnosu na ambulantno lečenje OKP

OKP lečenje se može sprovoditi stacionarno i ambulantno. Najčešće je dovoljno ambulantno lečenje koje podrazumeva povremene dolaske na kliniku, ali ako pacijent oseća da mu je potrebna intenzivnija briga lekara i boravak na klinici, sprovodi se stacionarno lečenje.

Opcije lečenja opsesivno kompulzivnog poremećaja

Proces i stadijumi lečenja OKP u klinici Dr Vorobjev

U klinici Dr Vorobjev, vrlo uspešno se sprovodi lečenje OKP. Dolaskom na našu kliniku, u prijatnom i otvorenom razgovoru sa našim psihijatrom ili psihologom, upoznaćete nas sa svojim problemima i stanjima koja vas muče. Da bi se uspostavila ispravna dijagnoza, biće vam na raspolaganju i OKP test tj. test za opsesivno kompulzivni poremećaj koji ukazuje da li patite od OKP i u kolikoj meri. Nakon uspostavljanja dijagnoze, biće napravljen individualni plan lečenja u potpunosti u skladu sa vašim potrebama. Na taj način lečenje će biti brže i efikasnije. U zavisnosti od dijagnostičkih rezultata, mogu vam biti preproučene medikametozna terapija i psihoterapija.

Da li je moguće sam se rešiti OKP?

Vrlo je teško da osoba sama izađe iz vrtloga opsesivno kompulzivnog poremećaja. Iskustvo nam je pokazalo da je uz stručnu pomoć, izlečenje od OKP mnogo uspešnije. Zato vam iskreno savetujemo da potražite stručnu pomoć i adekvatno OKP lečenje.

Prosečno trajanje tretmana za opsesivno kompulzivni poremećaj

Kada je u pitanju opsesivno kompulzivni poremećaj lečenje zavisi od vrste OKP i težine simpotma. U proseku, potrebno je oko nekoliko meseci da bi se ostvarili prvi primetni rezultati, mada je ponekad potrebno i mnogo više. U suštini, ne mogu se očekivati rezultati preko noći, a posvećenost i upornost neminovno vode u uspeh.

Delotvornost lečenja OKP

OKP lečenje ne daje garanciju da će OKP u potpunosti nestati. OKP je hronična bolest, ali su se raspoložive metode lečenja pokazale kao veoma efikasne u kontrolisanju OKP simptoma. Izlečenje od OKP je uspešno u oko 80% slučajeva, a cilj terapije je da se pacijent osposobi da sa sa simptomima izbori na pravi način i ne dozvoli da negativno utiču na kvalitet njegovog života.

Troškovi lečenja opsesivno kompulzivnog poremećaja

Na našoj klinici, OKP lečenje podrazumeva pravljenje individualnog plana lečenja za svakog pacijenta ponaosob da bi se problemu prišlo što preciznije i efikasnije. Zbog toga cene lečenja variraju. Ako ste zainteresovani za OKP lečenje na našoj klinici, molimo vas da kontaktirate naše medicinsko osoblje koje će vas ljubazno uputiti u sve pojedinosti i odgovoriti na svako vaše pitanje.

Klinika Dr Vorobjev poseduje sve potrebne patente i sertifikate za metode koje primenjuje u lečenju opsesivno kompulzivnog poremećaja i svih drugih bolesti i poremećaja.

„Godinama me mučio OKP. Krila sam ga i bilo me je sramota što se ponašam čudno. Užasavale su me moje besmislene radnje, ali nisam mogla da ih se otarasim. Prinudne misli su bile jače od mene. Mislila sam da je nemoguće izaći iz tog začaranog kruga dok nisam došla na kliniku Dr Vorobjev. Žao mi je što sam tako dugo potiskivala problem sada kada vidim kako se efikasno može rešiti.“

Isidora L.

„Imala sam blagi OKP, kao neki strah od bolesti. Često sam prala ruke i dezinfikovala stan ali to niko nije video kao problem. Međutim, epidemija korone me je potpuno izbacila iz koloseka. Počela sam skoro neuračunljivo da perem i dezinfikujem sve živo, po ceo dan, a strah od bolesti me nije napuštao. Muž me je ubedio da potražim pomoć. Ovde na klinici su me primili toliko toplo i lepo da je već to bilo gotovo pola mog izlečenja. Mogu samo da kažem da terapija i lekovi itekako pomažu!“

Mirjana K.