Gabapentin je medikament koji se najčešće koristi za lečenje epilepsije i neuropatske boli, ali ovaj lek takođe sadrži i negativnu stranu, budući da u pojedinim slučajevima osoba može da razvije i zavisnost od gabapentina. U ovom tekstu ćemo detaljnije pogledati sve detalje u vezi i sa ovom supstancom, ali i saznati koji su to najbolje terapije za lečenje zavisnosti od gabapentina.

Lečenje zavisnosti od gabapentina

Šta je gabapentin?

Ovaj medikament deluje na mozak i nervni sistem tako što usporava prenos signala bolova u nervima. Gabapentin je dostupan u obliku tableta, kapsula i rastvora za oralnu upotrebu.

Pored svoje primarne namene, ponekad se koristi i za lečenje drugih stanja kao što su anksioznost, nesanica, bipolarni poremećaj i alkoholizam. Međutim, kada se koristi na ovaj način, gabapentin može dovesti do zavisnosti i zloupotrebe. Zbog toga se upotreba gabapentina mora sprovoditi samo pod strogim nadzorom lekara, a doze leka moraju biti precizno propisane i prilagođavane individualnoj potrebi pacijenta.

Efekti zloupotrebe gabapentina

U odnosu na doze leka koje osoba uzima, individualnih karakteristika i zdravstvenog stanja, ali i dužine trajanja zavisnosti, efekti zloupotrebe gabapentina mogu varirati. Najpre se mogu primetiti određene fizičke promene, koje su odmah zatim praćene psihološkim poteškoćama. U početku, zloupotreba gabapentina može delovati prijatno nekim osobama usled javljanja osećaja opijenosti i olakšanja anksioznosti. Vremenom se telo navikava na uvećane doze ovog leka, pa pozitivni efekti blede, a rizici koji dolaze sa zloupotrebom ove supstance postaju sve uočljiviji.

Znaci i simptomi zavisnosti od gabapentina

Zavisnost od gabapentina karakteriše se željom za ponovljenim uzimanjem leka, gubitkom kontrole nad upotrebom i pojavom apstinencijalnih simptoma kada se lek ne uzima. Dugotrajnim uzimanjem ili nepravilnim načinom unošenja kao što su uzimanje prevelikih doza može doći do rasta tolerancije na efekte leka. Čim se to primeti neophodno je zatražiti pomoć doktora kako bi se izbegli veći zdravstveni problemi.

Osim fizičkih poteškoća, nepravilno uzimanje gabapantina može izazvati i niz sledećih psiholoških simptoma:

• Depresija
  • Anksioznost
  • Problemi sa koncentracijom
  • Napetost
  • Nesanica

Kod osoba koje imaju problem sa uzimanjem gabapentina, mogu se primetiti sledeći simptomi ponašanja:

• Nervoza
  • Impulsivnost
  • Sklonost ka riziku
  • Bespomoćnost
  • Gubitak interesovanja

Fizički simptomi

Fizički simptomi po kojima je ova vrsta zavisnosti prepoznatljiva uključuju:

• Glavobolje
  • Probleme sa bubrezima
  • Probleme sa jetrom
  • Uvećanu toleranciju na lek
  • Probleme sa ravnotežom i koordinacijom
  • Poremećaje sna
  • Mučnine i povraćanje

Posledice upotrebe gabapentina

Iako se ovi lekovi mogu uspešno koristiti čak i tokom dužeg vremenskog perioda, posledice gabapentina se mogu javiti iznenada i bez ikakve promene u načinu uzimanja ove supstance. Ako se primete bilo kakvi znaci upozorenja, potrebno je hitno reagovati i stupiti u kontakt sa lekarom, kako bi se što pre započelo lečenje zavisnosti od gabapentina.

U suprotnom, posledice mogu biti brojne, uključujući i psihička oboljenja, pogoršanje opšteg zdravstvenog stanja i u najgorim slučajevima i produbljivanje zavisnosti ili fatalan ishod.

Znaci i simptomi zavisnosti od gabapentina

Vrste lečenja zavisnosti od gabapentina

Kao i kod drugih vrsta zavisnosti, i odvikavanje od gabapentina je u teoriji moguće obaviti samostalno, ali je nepraktično i nebezbedno iz mnogih razloga. Ako se dugo vremena uzimaju gabapentin tablete neželjena dejstva se najviše mogu javiti pri naglom prestanku ove aktivnosti. Tom prilikom se mogu javiti i brojne posledice po organizam, a bez pomoći stručnih lica, može doći do brojnih zdravstvenih komplikacija.

S druge strane, lečenje u licenciranoj ustavi ili rehabilitacionom centru predstavlja najbezbedniju opciju. Naravno, uz primenu svih neophodnih terapija, i procenat izlečenja tada značajno raste u odnosu na samostalno odvikavanje.

Bihevioralna terapija za zavisnost od gabapentina

Jedan od pristupa psihoterapije koji se koristi za lečenje zavisnosti od gabapentina je kognitivno-bihevioralna terapija. Ova procedura pomaže pacijentu da identifikuje i promeni negativne misli i obrasce ponašanja koji su doveli do zloupotrebe gabapentina. Pacijenti uče kako da prepoznaju situacije koje su u prošlosti dovele do zloupotrebe leka, kako bi mogli da ih izbegnu u budućnosti. Takođe se uče tehnike za upravljanje stresom i za razvijanje zdravih navika koje će im pomoći u prevazilaženju želje za uzimanjem gabapentina.

Lečenje zavisnosti od gabapentina uz pomoć lekova

Lečenje zavisnosti od gabapentina uključuje upotrebu različitih lekova koji pomažu u ublažavanju simptoma apstinencijalne krize i smanjenju želje za daljim uzimanjem leka. Neki od najčešće korišćenih medikamenata u lečenju zavisnosti od gabapentina su benzodiazepini, kao što je diazepam. Međutim, benzodiazepini takođe mogu izazvati zavisnost, pa se koriste samo pod strogo kontrolisanim uslovima i pod nadzorom lekarskog tima.

Stacionarno lečenje u odnosu na ambulantno lečenje zavisnosti

U toku lečenja zavisnosti na klinici Vorobjev koristimo stacionarni pristup, ali i dodatnu ambulantnu podršku pacijentima, kako bi se dodatno osigurala psihička stabilnost i očuvali postignuti rezultati. Naravno, postoje određene razlike kada su ova dva pristupa u pitanju, a sada ćemo detaljnije govoriti o tome.

Stacionarno lečenje

Boravak u stacionaru uzimamo za neophodnost u lečenju svih vrsta bolesti zavisnosti. Pored toga što je bezbednije, jer je osoba tada sve vreme pod nadzorom lekara, zavisnik u toku ove faze lečenja biva izolovan od svih negativnih spoljnih uticaja. Samim tim, moguće je svu energiju usmeriti na postizanje što bržeg oporavka.

Ambulantno lečenje

Kada se stacionarno lečenje završi, a potreba za gabapentima biva otklonjena, osobe se vraćaju svojim obavezama. Iako su tada u stabilnom psihičkom stanju, narednih godinu dana predstavljaju rizično vreme za recidiviranje. Radi postizanja dodatne sigurnosti, u tom periodu, svi naši pacijenti ostaju u kontaktu sa psiholozima i u dogovoru s njima dolaze na redovne kontrole i pridržavaju se pravila zdravog života.

Faze lečenja zavisnosti od gabapentina u klinici Dr Vorobjev

Na našoj klinici, lečenje zavisnosti od gabapentina je podeljeno u sledeće faze:

1. Detaljna dijagnostika
  2. Detoksikacija organizma
  3. Psihoterapije i psihokorekcije
  1. Bihevioralna terapija
  2. Farmakoterapija
  3. Ambulantna podrška i stalne kontrole
Posledice upotrebe gabapentina

Detoksikacija od gabapentina

Odvikavanje od gabapentina uključuje i obaveznu proceduru detoksikacije. U toku same terapije, organizam se oslobađa negativnih uticaja ove supstance tako što se u najkraćem roku u potpunosti otklanja gabapentin, ali i svi tragovi drugih psihoaktivnih supstanci koje bi mogle otežati lečenje.

Dijagnoza zavisnosti od gabapentina

Kada je u pitanju lek gabapentin zavisnost se postavlja na osnovu postojećih simptoma, fizičkog pregleda i laboratorijskih testova. Tretman lečenja zavisnosti može uključivati psihoterapiju, lekove za ublažavanje simptoma krize, ali i celokupan program rehabilitacije.

Odvikavanje od gabapentina

Da bi odvikavanje od gabapentina bilo uspešno, pored same detoksikacije moraju se odraditi i dodatne terapije koje služe za lečenje psihološke zavisnosti, ali se mora raditi i na oporavku organizma i stvaranju dugoročnih zdravih navika.

Kada su u pitanju zavisnosti kao što je ona ka leku gabapentin narkomanija, alkoholizam ili kockanje, sveobuhvatno lečenje predstavlja jedino sigurno rešenje. Važno je da se lečenje zavisnosti od gabapentina započne na vreme, kako bi se sprečile dalje negativne posledice po zdravlje i životnu situaciju osobe. Stoga, ukoliko primetite bilo kakve simptome zavisnosti od gabapentina, ne oklevajte da potražite pomoć stručnjaka.

Uspešnost lečenja zavisnosti od gabapentina

Stvaranje celokupne zdravstvene slike pacijenta pre započinjanja lečenja omogućava nam da detaljno sagledamo svaki aspekat zavisnosti ali i stvorimo plan oporavka koji će otkloniti sve prepreke ka zdravom životu. Iz tog razloga je i procenat uspešnosti lečenja naše klinike u samom vrhu rehabilitacionih centara u Evropi.

Troškovi lečenja zavisnosti od gabapentina

U skladu sa dužinom lečenja, terapijama koje se koriste u toku oporavka i potencijalnim dodatnim konsultacijama i pregledima kod doktora specijalista, pacijentima se određuje i cena lečenja. Stupite u kontakt sa nama kako biste dobili celokupnu sliku lečenja na našoj klinici.

Uz višegodišnje iskustvo u lečenju bolesti zavisnosti, uvideli smo sa kakvim problemima se suočavaju naši pacijenti, što nam je omogućilo da stvorimo jedinstvene terapije koje vode ka oporavku. Mnoge od ovih terapija su pod patentom, kako bismo zaštitili našu intelektualnu imovinu.

Doktori

Pored narkologa i specijalista za lečenje zavisnosti od gabapentina, na klinici Dr Vorobjev su zaposleni i lekari opšte prakse, anesteziolozi i drugi specijalisti kako bi svaki pacijent dobio šanse za najbolje moguće uslove lečenja.

Na kliniku Vorobjev sam stigao da bih odradio skidanje sa gabapentina, bez velikih nada u uspeh. U kratkom roku, moj celokupan pogled na svet se iz korena izmenio, sada sam pun pozitivne energije, osećam se bolje nego ikada i znam da mi zloupotreba gabapentina nikada više neće pasti na pamet.

Rade G.

Pošto sam uzimao svakakve supstance ali i gabapentin predoziranje, odnosno mogućnost da se to desi su mi uvek bili na pameti. Pre par nedelja sam konačno smogao snage da dođem na lečenje i sada izlazim odavde bez ikakve potrebe za vraćanjem starom životu. Osećam se izlečeno, 100 posto.

Zoran I.