Ekstazi je takozvana “klupska droga” jer je dugo vremena korišćena uglavnom tokom noćnih izlazaka, u noćnim klubovima, diskotekama i na rejv žurkama. U novije vreme, njegova upotreba nije više ograničena samo na noćni provod.

Njegovo dejstvo je takvo da ispunjava energijom i euforijom, stvara osećaj blaženstva i povezanosti sa drugim ljudima, pojačava čula – vida, sluha, mirisa, dodira – i utiče na percepciju vremena i stvarnosti.

Vrlo je popularan među mladima koji su često ubeđeni da ekstazi ne može da ima loše posledice, kao i da zavisnost od ekstazija ne postoji. Činjenice govore sasvim drugačije. Upotreba ekstazija može izazvati teške nuspojave, a dugoročna upotreba neminovno vodi u zavisnost.

Lečenje zavisnosti od ekstazija

Šta je ekstazi i zašto izaziva zavisnost?

Ekstazi je ulični naziv za sintetičku psihoaktivnu supstancu MDMA. Farmakološki je slična halucinogenim drogama, poput LSD-ija i stimulativnim supstancama poput amfetamina. Drugi naziv za MDMA je moli. Moli i ekstazi se razlikuju po obliku u kome se prodaju. Ekstazi je MDMA u obliku pilule ili tablete, dok je moli MDMA u obliku praha ili kristala.

Zavisnost od ekstazija je najčešća među mladima, a najviše korisnika ima među muškarcima između 18 i 25 godina. Ekstazi se najčešće upotrebljava na određenim mestima – rejv žurkama i klubovima – i na takvim mestima je lako dostupna. S obzirom da su korisnici najviše mladi, dostupnost i pritisak okoline dovode do učestale upotrebe što neminovno vodi u problemima sa zavisnošću.

Koji su simptomi i znaci zavisnosti od ekstazija?

Dejstvo ekstazija počinje oko 30-45 minuta nakon što se konzumira, a vrhunac dejstva nastaje oko 15 minuta nakon početka delovanja. Dejstvo obično traje oko 4-6 sati. Česta je pojava uzimanja više doza u toku večeri što povećava šanse da dođe do neprijatnih i neželjenih efekata.

Nakon dugotrajne upotrebe, razvija se zavisnost. Tada svaki prekid konzumiranja izaziva simptome apstinencijalne krize koji mogu biti vrlo neprijatni. Zavisnost se može prepoznati na osnovu određenih fizičkih, psiholoških i bihevioralnih simptoma.

Znaci u ponašanju zavisnika

Postoje određene promene u ponašanju koje mogu ukazivati da kod određene osobe postoji zavisnost od ekstazija. To mogu biti:

• kombinovanje sa drugim drogama da bi se postigao jači efekat
  • zanemarivanje higijene i svakodnevnih obaveza
  • zapostavljanje aktivnosti u kojima se nekada uživalo
  • promene u izgledu i ponašanju
  • učestala upotreba ekstazija, ne samo na žurkama i u klubovima
  • izbegavanje porodice i prijatelja i samoizolacija
  • okretanje ljudima koji i sami konzumiraju ekstazi
  • uzimanje ekstazija čak i kada je zdravlje ugroženo

Ukoliko primetite ovakve simptome kod svojih bližnjih, morate imati u vidu da je sasvim izvesno da već postoji zavisnost od ekstazija i da je neophodno potražiti stručnu pomoć.

Simptomi upotrebe narkotika

Postoje brojni fizički i psihološki simptomi koji ukazuju na problem. Koji od ovih simptoma će se pojaviti kada određena osoba razvije zavisnost, zavisi od same osobe, njenog psihofizičkog stanja i trajanja zloupotrebe ekstazija. Ipak, kod većine zavisnika posledice ekstazija su sledeće:

Fizički simptomi koji mogu ukazati na zavisnost od ekstazija:

• zamućen vid
  • ubrzan rad srca i aritmija
  • ozbiljna dehiracija koja može dovesti i do hospitalizacije
  • mučnina i povraćanje
  • problemi sa spavanjem
  • grčevi u mišićima
  • vrtoglavica i nesvestica
  • raširene zenice
  • glavobolja

Psihološki simptomi uzimanja ekstazija mogu biti:

• anksioznost
  • depresija
  • gubitak interesovanja
  • rizična ponašanja
  • promene raspoloženja
  • konfuzija
  • paranoja
  • halucinacije
  • suicidalne misli

Kada osoba kod sebe ili svojih bližnjih primeti ove simptome, zavisnost već uveliko postoji. Tada je vreme da se potraži stručna pomoć i započne lečenje zavisnosti od ekstazija.

Koji su simptomi i znaci zavisnosti od ekstazija

Koji su neželjeni efekti zavisnosti od ekstazija?

Iako se ekstazi povezuje sa osećanjem sreće, blaženstva i empatije, dugoročna upotreba i zavisnost od ekstazija mogu izazvati niz neželjenih efekata i ozbiljno ugroziti fizičko i mentalno zdravlje zavisnika. Iako među mladima vlada mišljenje da je ekstazi bezopasna droga, česta i preterana upotreba izaziva različite probleme, od kratkoročnih do dugoročnih. Posledice konzumiranja ekstazija mogu biti i fatalne.

Kratkoročni efekti zavisnosti od ekstazija

Kratkoročni efekti koji se mogu javiti kada postoji zavisnost su:

• umor i iscrpljenost
  • nepravilan rad srca
  • gubitak apetita
  • nesanica
  • problemi sa koncentracijom
  • razdražljivost
  • uznemirenost
  • agresivnost

Dugoročni efekti zavisnosti od ekstazija

Posledice dugotrajne zloupotrebe ekstazija po fizičko zdravlje mogu biti vrlo ozbiljne. Između ostalog, zavisnost može dovesti do:

• visokog krvnog pritiska
  • trajnog oštećenja mozga
  • depresije i anksioznosti
  • gubitka pamćenja
  • umanjenja sposobnosti mozga da proizvodi serotonin i dopamin
  • otkazivanja bubrega zbog trovanja i dehidracije
  • unutrašnjeg krvarenja
  • oštećenja srca i kardiovaskularnog sistema
  • srčanog udara
  • prestanka disanja

Iz navedenog je jasno da zloupotreba ekstazija može imati fatalne posledice. Zbog toga je izuzetno važno ozbiljno shvatiti ovo oboljenje i započeti lečenje zavisnosti od ekstazija što je pre moguće.

Kako i zašto počinje zavisnost od ekstazija?

Ekstazi deluje tako što pojačava aktivnost određenih nerotransmitera u mozgu – serotonina, dopamina i norepinefrina. Nalet serotonina i dopamina izaziva osećaj pojačane energije, zadovoljstva, sreće i ljubavi. Učestala upotreba stvara toleranciju pa je neophodno sve češće uzimati sve veće količine da bi se postigao željeni efekat. Vremenom se stvara zavisnost i svaki pokušaj da se prestane sa uzimanjem ekstazija vodi u apstinencijalnu krizu. Simptomi apstinencijalne krize su siguran znak da se razvila bolest zavisnosti.

Kakav je tretman za zloupotrebu ekstazija

Kakav je tretman za zloupotrebu ekstazija?

Zavisnost od ekstazija treba shvatiti ozbiljno i zatražiti stručnu pomoć. Lečenje zavisnosti od ekstazija, kao i od drugih psihoaktivnih supstanci, zahteva nekoliko faza. To su:

dijagnostika

DETOKSIKACIJA

rehabilitacija

Dijagnostika podrazumeva detaljne analize koje pokazuju u kojoj meri se razvila zavisnost i kakvo je psihofiizičko stanje pacijenta. Na osnovu rezultata se pravi individualni plan lečenja koji je u potpunosti prilagođen stanju i potrebama pacijenta.

Detoksikacija je proces čišćenja organizma od prisustva ekstazija i oslobađanje od fizičke zavisnosti. Prestanak konzumiranja ekstazija neminovno vodi u apstinencijalnu krizu. Da bi se što više ublažili simptomi apstinencijalne krize i ceo proces detoksikacije prošao sa što manje neprijatnosti, nephodna je lekarska pomoć. Od trenutka prestanka uzimanja ekstazija, lekari nadgledaju pacijenta i primenjuju lekove i druga sredstva kojima ublažavaju apstinencijalnu krizu. Ukoliko dođe do bilo kakvih pogoršanja ili poteškoća, tu su da adekvatno odreaguju kroz promenu ili prilagođavanje terapije.

Nakon detoksikacije, zavisnost od ekstazija zahteva period rehabilitacije. U toku godinu dana, pacijent dobija pomoć i podršku kroz razne programe, psihoterapiju i farmakoterapiju. Cilj je da se osoba osposobi za život bez narkotika, da stekne nove, pozitivnije obrasce ponašanja, nauči mehanizme odbrane od stresa i kako da se nosi sa problemima svakodnevnog života bez pribegavanja narkoticima.

Kako započeti lečenje zavisnosti od ekstazija?

Lečenje zavisnosti od ekstazija je najbolje započeti na nekoj od pouzdanih klinika za lečenje bolesti zavisnosti. Lečenje na klinikama se vrši stručno i profesionalno, uz najmanje trauma i neprijatnosti po pacijenta. Procenat izlečenja je ogroman, a procenat recidiva vrlo mali zbog odlične mreže podrške i stručnog i profesionalnog pristupa lečenju.

Lekari

Naši lekari su izuzetni stručnjaci sa godinama iskustva u radu sa pacijentima i bolestima zavisnosti. Osim što poseduju vrhunsko znanje koje uključuje i najnovija naučna dostignuća u ovoj oblasti, izuzetno su posvećeni svojim pacijentima i njihovoj borbi za ozdravljenje. Na našoj klinici ćete pored vrhunske medicinske nege i pomoći, dobiti i reč podrške i ohrabrenja kad god Vam je to potrebno, uz punu diskreciju i poverenje.

Troškovi lečenja zavisnosti od ekstazija

S obzirom na to da se zavisnost od ekstazija različito razvija u zavisnosti od psihofizičkog stanja zavisnika i dužine i intenziteta zavisnosti, svakom pacijentu se mora prići na poseban način. Zbog toga se kreira iindividualni plan lečenja koji se prilagođava svakom pacijentu ponaosob. Iz tog razloga, ne postoji jedna cena lečenja koja se može primeniti na sve. Ukoliko ste zainteresovani da zavisnost od ekstazija lečite na našoj klinici, molimo Vas da kontaktirate naše ljubazne medicinske savetnike koji će Vas uputiti u sve pojedinosti i moguće troškove lečenja.

Naša klinika poseduje sve potrebne patente i sertifikate za primenu različitih metoda lečenja, kao i upotrebu aparata koji se koriste kao pomoćna sredstva u lečenju bolesti zavisnosti. Naše medicinsko osoblje je prošlo sve potrebne obuke i steklo odgovarajuće sertifikate za rad.

„Dugo godina sam koristila ekstazi po žurkama i mislila da je to ok. Osećala sam se fenomenalno. Ali cena je bila previsoka. Postala sam zavisnik i onda je sve krenulo nizbrdo. Majka me je dovela na kliniku da se lečim. Plašila sam se, ali su mi lekari prišli s puno razumevanja i pažnje da sam se osećala kao kod kuće. Odvikavanje od ekstazija je prošlo uspešno i jako sam zadovoljna.“

Jelena S.

„Nisam bio problematično dete nikada, ali kad sam se uhvatio ekstazija, potpuno sam se promenio. Zavisnost se razvila jako brzo i počeo sam da ga uzimam svakog dana, da izbegavam sve obaveze, da zanemarujem prijatelje. Posle izvesnog vremena, više nije bilo one sreće i bezbrižnosti koje mi je ekstazi pružao. Shvatio sam da ga više neće ni biti i da moram na lečenje. Lekari na klinici su mi pomogli, ne mogu da opišem koliko. Zahvalan sam im što sam vratio svoj život.“

Balša F.