Detoksikacija od metadona i apstinencijalni sindrom metadona – pobedite zavisnost

Metadon je sintetski opioid sa produženim dejstvom. Analgetičko dejstvo je kod metadona jače nego kod morfina, sedativno i euforično dejstvo slabije, a apstinencijalna kriza, ukoliko se razvije zavisnost, blaža.

Metadon se prvenstveno koristi u lečenju bolesti zavisnosti od opioida. Kada se uzima kontrolisano, po uputstvu lekara, metadon ublažava simptome apstinencijalne krize, smanjuje želju za opioidima, a može i da blokira euforično dejstvo droga kao što su heroin, oksikodon i hidrokodon.

Ipak, kada je u pitanju metadon zloupotreba je vrlo česta pojava. Nekontrolisana upotreba ove supstance je vrlo opasna i može biti i fatalna. Zato je neophodno stručno lečenje zavisnosti od metadona. Prvi korak u lečenju mora biti detoksikacija.

Šta je detoksikacija od metadona?

Metadon je izuzetno adiktivan, posebno kada se uzima u velikim dozama. Tolerancija se razvija brzo i korisnik je primoran da neprestano pojačava dozu da bi postigao isti efekat. Kada se organizam u potpunosti navikne na prisustvo ove supstance i počne da očekuje određenu količinu da bi mogao pravilno da funkcioniše, razvila se fizička zavisnost od metadona.

Detoksikacija od metadona je proces čišćenja organizma od prisustva supstance i oslobađanje organizma od fizičke zavisnosti. To je prvi korak u lečenju nakon koga sledi dug period rehabilitacije i oslobađanje od psihičke zavisnosti.

Šta je apstinencijalna kriza kod upotrebe metadona?

Kada je organizam naviknut na prisustvo metadona i ne može više da funkcioniše bez njega, svaki prekid uzimanja dovodi do apstinencijalne krize. Medicinska detoksikacija ima za cilj da ublaži simptome apstinencijalne krize i da pomogne pacijentu da proces odvikavanja prođe što bezbolnije i sa što manje trauma.

Kod većine zavisnika, prvi simptomi apstinencijalne krize se javljaju u 24 časa nakon uzimanja poslednje doze. Simptomi su najintenzivniji u toku prve nedelje, a vrhunac dostižu između 3. i 8. dana. U potpunosti bi trebalo da nestanu nakon 3-4 nedelje. Nakon 6 nedelja, može se smatrati da je detoksikacija završena.

Protokol za detoksikaciju

Samostalna i nagla detoksikacija se nikako ne preporučuje jer simptomi apstinencijalne krize mogu biti vrlo teški i intenzivni. Takođe može doći do komplikacija opasnih po život kao što su ozbiljna dehidracija ili prestanak disanja. Zbog toga se preporučuje medicinska procedura detoksa pod nadzorom lekara na nekoj od klinika za lečenje bolesti zavisnosti.

Pre nego što otpočne sama procedura, neophodno je uraditi temeljnu dijagnostiku. Dijagnostički pregled obuhvata razgovor sa psihologom, pregled psihijatra, pregled interniste i specijalisate po potrebi. kao i biohemijske analize. Na taj način se stiče uvid u psihofizičko stanje pacijenta i težinu njegove zavisnosti. Na osnovu dijagnostičke analize, pravi se individualni plan lečenja i detoksikacija od metadona se vrši po strogim uputstvima prilagođenim stanju i potrebama pacijenta.

Indikacija za proceduru

Ova procedura se vrši kada dijagnostičke analize pokažu da kod pacijenta postoji zavisnost od metadona i da je pacijent odgovarajućeg zdravstvenog stanja koje omogućava da se sprovede sigurno i bezbedno.

Kontraindikacije

Iako je uglavnom bezbedna metoda, u određenim slučajevima može izazvati komplikacije. Na doktoru je da proceni, nakon detaljnih analiza, da li je pacijent u dovoljno dobrom zdravstvenom stanju da ova metoda ne izazove nikakve posledice.

Najčešča kontraindikacija kada je u pitanju detoksikacija od metadon jeste trudnoća. Ne preporučuje se ženama koje su u drugom stanju jer može doći do pobačaja ili prevremenog rođenja deteta.

Brze i ultra brze metode detoksikacije metadona

Za razliku od vrlo sporog procesa tradicionalnog postepenog skidanja sa metadona, postoje mnogo efikasnije metode kao što su brza i ultra-brza detoksikacija.

Brza detoksikacija predstavlja proces skidanja sa metadona uz pomoć antagonista uz istovremeno davanje odgovarajućih lekova koji ublažavaju simptome apstinencijalne krize. Ova metoda znatno ubrzava vreme potrebno da se uspešno obavi detoksikacija, a samo iskustvo nije traumatično i bolno.

Ultra-brza detoksikacija se uglavnom odvija pod totalnom anestezijom i pacijent ne prolazi kroz neprijatnosti koje podrazumeva klasična detoksikacija. Ceo postupak traje samo nekoliko dana i sprovodi se na klinici uz strogi nadzor lekara. Anesteziolog i drugo medicinsko osoblje motre na vitalne parametre pacijenta i prilagođavaju terapiju njegovom stanju.

Pacijent je pod anestezijom oko 6-8 sati, a nakon buđenja terapija se nastavlja putem infuzije. Detoksikacija ovom metodom je izuzetno brza i efikasna, a pacijent oseća minimum neprijatnosti.

Proces detoksikacije od metadona u klinici Dr Vorobjev

Na klinici Vorobjev se vrlo uspešno i efikanso sprovodi detoksikacija od metadona. Proces detoksikacije počinje detaljnim dijagnostičkim analizama koje za cilj imaju da daju celovitu sliku o psihofizičkom stanju pacijenta. Te analize uključuju:

• razgovor sa psihologom
  • pregled psihijatra
  • pregled interniste
  • pregled specijaliste po potrebi
  • biohemijske analize

Kada se utvrdi da je pacijent zdravstveno sposoban za proceduru, pristupa se izradi individualnog plana za detoksikaciju koji je u potpunosti prilagođen potrebama pacijenta.

Sledeći korak je detoksikacija od metadona uz strogi nadzor i kontrolu lekara. Pacijentu je omogućeno da u svakom trenutku prijavi bilo kakve tegobe i neprijatnosti da bi lekari adekvatno odreagovali i prilagodili terapiju.

Priprema pacijenta za detoksikaciju

Detoksikacija ne zahteva neku posebnu pripremu pacijenta za proceduru. Ipak, savetuje se da se neposredno pred proceduru pacijent dobro odmori, zdravo hrani, unosi dovoljno tečnosti i izbegava alkohol i narkotike.

Da li je bezbedno vršiti detoksikaciju kod kuće?

Nikako se ne preporučuje detoksikacija samostalno i kod kuće. Simptomi apstinencijalne krize mogu biti veoma mučni i neprijatni, a ponekad i fatalni. Može doći do jake dehdracije koja zahteva hospitalizaciju i prestanka disanja ili rada srca. Na osnovu toga je jasno da kada je u pitanju metadon nuspojave prilikom detoksikacije mogu biti opasne po život te je neophodno sprovoditi detoksikaciju uz nadzor stručnih lica.

Simptomi detoksikacije od metadona

Detoksikacija od metadona izaziva simptome koji su vrlo slični onim kod heroina i morfina. Metadon je posebno problematičan jer ima produženo dejstvo i dugo ostaje u organizmu. Simtomi koji se obično javljaju kada se vrši detoksikacija su:

• groznica
  • bolovi u mišićima
  • mučnina i povraćanje
  • pojačano znojenje
  • ubrzan rad srca
  • grčevi u stomaku
  • dijareja
  • insomnija
  • anksioznost
  • depresija
  • halucinacije
  • paranoja

Kod osoba kod kojih se razvila ozbiljnija zavisnost, detoksikacija od metadona može biti teža i neprijatnija, naročito kada je u pitanju samostalna detoksikacija.

Prednosti brze detoksikacije od metadona

Brza i ultra-brza detoksikacija od metadona su metode koje znatno ubrzavaju ceo proces detoksikacije i u velikoj meri olakšavaju, ili čak potpuno uklanjaju, simptome apstinencijalne krize. Kod ultra-brze metode, pacijent je uglavnom pod dejstvom anestezije i nije ni svestan neprijatnosti koje su sastavni deo procesa detoksikacije. Ukoliko zdravstveno stanje pacijenta to dopušta, brza i ultra-metoda se izrazito preporučuju kao veoma efikasne i netraumatične.

Lečenje zavisnosti nakon procesa detoksikacije

Kao i kod drugih narkotika, skidanje sa metadona podrazumeva dug proces rehabilitacije nakon što se završi detoksikacija. Rehabilitacija obuhvata programe podrške, savetovanja, psihoterapiju i farmakoterapiju. Pacijent ima za cilj da otkrije korene svoje zavisnosti, nauči da se nosi sa problemima koji su izazvali zavisnost, da ojača volju i samopouzdanje, formira bolje obrasce ponašanja i nauči mehanizme kojima će se boriti sa problemima bez posezanja za narkoticima.

Doktori

Doktori klinike Vorobjev su vrhunski stručnjaci za bolesti zavisnosti. Pored toga, poseduju dugogodišnje iskustvo u radu sa pacijentima i, prateći najnovija naučna dostignuća u oblastima lečenja bolesti zavisnosti, nastoje da u lečenje uključe najmodernije i najefikasnije metode. Pored vrhunske medicinske usluge, na našoj klinici vas čekaju i topla i prijatna atmosfera, potpuna diskrecija i razumevanje, kao i sva neophodna podrška i ohrabrenje.

Troškovi detoksikacije

Sve metode lečenja na našoj klinici se u potpunosti prilagođavaju stanju i potrebama pacijenta. Ukoliko ste zainteresovani da se detoksikacija sprovede na našoj klinici, molimo vas da kontaktirate naše medicinske savetnike koji će vas saslušati i ljubazno odgovoriti na svako vašenje pitanje i uputiti vas u okvirne troškove detoksikacije.

Klinika Vorobjev je okupila tim izuzetnih stručnjaka i poseduje sve potrebne patente i sertifikate za sprovođenje određenih procedura i metoda u lečenju bolesti zavisnosti.

„Prošao sam ultra-brzu detoksikaciju od metadona na klinici Vorobjev. Mogu samo da kažem da sam oduševljen metodom i lekarima koji su tu bili. Sve je prošlo u najboljem redu, komforno i bezbolno. Zaista neverovatno!“

Veljko H.

„Pokušavala sam nekoliko puta da se skinem s metadona. Naravno bezuspešno jer je apstinencijalna kriza užasna. Na ovoj klinici sam shvatila da to ne mora da bude tako. Prošla sam detoksiakciju tako lagano i bez većih neprijatnosti da prosto ne mogu da verujem. Volela bih da sam ranije zanala za njih.“

Mia P.