Šta je hronični alkoholizam i kako se on leči?

Hronični alkoholizam

22/11/2023

Hronični alkoholizam je veliki problem modernog društva.

Gotovo da ne postoji osoba na svetu koja u jednom trenutku svog života nije probala neko alkoholno piće. Mnogi piju da bi se bolje osećali u društvu, da budu slobodniji i sigurniju u razgvoru tokom izlaska. Drugi popiju čašicu-dve da bi otklonili želudačne tegobe ili da bi lakše svarili hranu. Treći, pak, da bi se ugrejali zimi ili rashladili od letnje žege, dok, pojedini pićem “leče” tugu, stres i umor.

Razlozi za pićem su brojni, tako da je ono postalo ne samo neizbežna, već i poželjna svakodnevna pojava, pa ne čudi što više od 95 odsto odrasle populacije konzumira alkohol.

Nažalost, povremeno ispijanje, vremenom, može da dovede do alkoholizma. Da je reč o ozbiljnom socio-medicinskom problem potvrđuje činjenica da oko 3 odsto ljudi u svetu pati od ove bolesti zavisnosti, tačnije, preko 10 odsto odraslih muškarca i 5 odsto žena.

Šta je hronični alkoholizam?

Još su narodi pre Nove ere znali za probleme koje donosi preterana upotreba pića. Tako su Spartanci građane koji se stalno opijaju kažnjavali odsecanjem nogu. Aristotel je u mnogim radovima ukazivao na štetu koju čini alkohol na organizam čoveka, dok je kod nas Dušanov zakonik propisivao kazne za alkoholizam.

U 19. veku lekar Ainstie postavio je granicu bezbednog, svakodnevnog pijenja, po njemu to je 42 ccm apsolutnog alkohola. Što iznosi približno 2 čašice rakije, pola litre vina ili oko 4 čaše piva. Time je jasno ukazao na razliku između povremenog uživanja u piću i problema kod kog je neophodno lečenje od alkohola.

Alkoholizam kod žena

Međutim, tek 30-ih godina hronični alkoholizam je svrstan u bolesti zavisnosti. Prema definiciji u pitanju je progresivna, recidivna bolest koju karakteriše dugotrajno, prekomerno i nekontrolisano konzumiranje alkohola. Gubitak kontrole je poznat kao “fenomen prve čaše”. On označava nesposobnost da se prestane sa pijenjem onda kada to čine drugi ljudi.

Kako je hronični alkoholizam u porodici sve više prisutan, ova zavisnost se negativno odražava na celokupni porodični život. Naročito ako se ima u vidu da većina alkoholičara pokazuje određene zajedničke osobine, pre svega, izbegavanje odgovornosti, kao i zanemarivanje ostalih članova porodice. Njih prati izražena samoživost, tj. preokupacija sobom i svojim problemima i nemogućnost sagledavanja potreba drugih. Zatim, prisutan je nedostatak samodiscipline koji se ispoljava u nestalnom, impulsivnom, pa i previše popustljivom ili strogom stavu prema porodici.

Hronični alkoholizam dovodi do ozbiljnih zdravstvenih tegoba

Iako kokain i njegovi efekti na organizam privlače više pažnje u društvu, ne treba zanemariti ni uticaj alkohola. Verovali ili ne, hronični alkoholizam je treća bolest po učestalosti, odmah iza kardiovaskularnih i malignih bolesti.

Dugotrajno konzumiranje dovodi do oštećenja jetre, pa su ciroza jetre i hepatitis B i C česti pratioci bolesti. Takođe, od alkohola stradaju želudac, pankreas, sluzоkоža usnе dupljе, ždrеlа i jеdnjаkа. Nije isključena ni pojava raka dojke, jetre, usta i grla, dok se rizik od srčanog i moždanog udara povećava za 40 odsto.

Hronični alkoholizam ostavlja posledice i na mentalno zdravlje. Naime, pod uticajem alkohola odumiru nervne ćelije, pa dolazi do intelektualnog propadanja, gubitka pamćenja i pojave brojnih psihičkih problema, kao što su depresija, anksioznost, delirijum tremens.

Kako se leči hronični alkoholizam?

Da bi se hronični alkoholizam u potpunosti ispoljio potrebne su godina. Zbog toga mnogi nisu ni svesni da imaju problem te se kasno javljaju na lečenje.

Tretman zavisnosti od alkohola na klinici Dr Vorobjev predstavlja jedinstveni skup najmodernijih metoda, individualnog pristupa i strogo kontrolisanih bolničkih uslova.

Prvi korak jeste provera psiho-fizičkog stanja. Ona obuhvata opšte testove urina i krvi, testove na hepatitis B i C i HIV virus, kao i preglede lekara specijalista. Zatim, utvrđivanje nivoa zavisnosti i eventualno postojanje psihičkih problema. Na osnovu detaljne dijagnostike svetski priznati stručnjaci u lečenju zavisnosti određuju najbolji program za pacijenta.

Hiv virus

Na klinici Dr Vorobjev vrši se isključivo bezbolna detoksikacija. Tu se posebno izdvajaju ultra rapidna detoksikacija i plazmafereza, kao najučinkovitije metode čišćenja organizma. Zahvaljujući njima izbegnuti su simptomi apsinencijalne krize. Samim tim smanjena je opasnost od pojave delirijum tremensa i psihotičnih poremećaja. Istovremeno, podstiče se metabolizam i jača imuni sistem, pa je pacijent spreman za lečenje psihičke zavisnosti.

I u ovoj fazi primenjuju se namoderniji tretmani – averzivna terapija, N.E.T. terapija, transair terapija. Oni daju maksimalne rezultate u mnogo kraćem periodu, te je i sam proces lečenja brži.

Da bi se osigurali postignuti rezultati primenjuje se farmakološka blokada i puna podrška nakon lečenja. Što znači da lekari specijalisti i psihoterapeuti nastavljaju brigu o pacijentima i nakon napuštanja bolnice. Redovnim proverama zdravlja, savetovanjima i psihoterapijom povratak u normalni život je lakši, pa je isključena i pojava recidiva.

Tretman zavisnosti od heroina

Nemojte da dozvolite da vam hronični alkoholizam uništi zdravlje i porodicu, dopustite stručnom timu klinike Dr Vorbjev da vam pomogne.

Objavljeno 22/11/2023
Tim Dr Vorobjev Klinike