22/11/2023

Bipolarni poremećaj je psihički problem promene raspoložanja.
Brz životni tempo karakteriše stalna težnja za ostvarenjem ciljeva. Svi smo uzbuđeni zbog novih ideja i promena u životu. Raduju nas druženja sa prijateljima, nove ljubavi i poslovni uspesi. Nažalost, neretko, srećne trenutke zamenjuje razočarenje i tuga, kada se povlačimo u sebe.
Sigurni smo da su svima poznate ovakve situacije u životu. Međutim, ako periodi tuge i sreće dolaze poput vožnje na ringišpilu, tj. bez ikakvih spoljašnjih uticaja, onda je u pitanju bipolarni poremećaj.
Da je reč o ozbiljnoj bolesti govori i podatak da od nje oboli najmanje jedna osoba od 100 odraslih. A čak 15 odsto pacijenata završi svoj život samoubistvom.

Bipolarni poremećaj je poznat od davnina

Varijacije u raspoloženju primetili su još Stari Grci. Oni su i dali nazive za karakteristike ove bolesti, objašnjavajući je smenom crne i žute žuči. Dok je drevni rimski lekar Caelius Aurelianus problem tumačio kao “veliku mentalnu teskobu”.
Ipak, bipolarni poremećaj prvi je opisao Jean-Étienne Dominique Esquirol. Naime, ovaj francuski psihijatar je 1850. godine Pariskom psihijatrijskom društvu predstavio rad na temu “kružnog ludila”. U njemu je navedena dvofazna mentalna bolest koja izaziva ponavljajuće oscilacije između manije i melanholije. Te ju je nazvao “ludilo u dvostrukom obliku”.
Esquirol-ov rad nastavio je nemački psihijatar Emil Kraepelin, primetivši da između perioda uspona i pada bolesti, osobe sasvim normalno funkcionišu.
Tek sredinom 20. veka bipolarni poremećaj je uvršten u zvaničnu Međunarodnu klasifikaciju bolesti. Prema definiciji reč je o mentalnom poremećaju hroničnog toka sa pogoršanjima i remisijama simptoma koji mogu da dovedu do radne i socijalne nesposobnosti.

Kako prepoznati bipolarni poremećaj?

Bipolarni poremećaj se naziva i manično-depresivna psihoza. Upravo, ovaj stari naziv je najbolji opis bolesti. Karakteriše je smenjivanje epizoda povišenog raspoloženja, energije i aktivnosti (manija ili hipomanija) i epizode sniženog raspoloženja, odnosno depresija.

Bipolarni poremećaj
Pored izražene euforije i priliva energije, manija se odlikuje osećanjem nemira, smanjenom potrebom za snom, brzim govorom, brzim promenama misli i slabom koncentracijom. Takođe, može se javiti zloupotreba tableta, alkohola i drugih psihoaktivnih supstanci, nekontrolisano trošenje novca, pa i agresivno ponašanje.
U depresivnoj epizodi mogu se ispoljiti osećaj beznađe, krivice, nezainteresovanosti za svakodnevne aktivnosti, problemi sa snom i apetitom, hronični umor, ali i suicidne misli.
Zavisno od smene epizoda, bipolarni poremećaj se ispoljava na dva načina. Kod tipa I simptomi manične faze su teški i traju oko nedelju dana. Da bi naglo prešli u depresiju. Tip II ima više od jedne epizode depresije koja traje najmanje 2 nedelje. Dok su manični simptomi blagi, pa često prođu neopaženo.

Da li je bipolarni poremećaj izlečiv?

Bipolarni poremećaj se najčešće javlja u najaktivnijem životnom dobu, tj. posle 35. godine. Tačan uzrok nastanka nije utvrđen. Obično se povezuje sa genetikom. Pa osobe kod kojih je u porodičnoj istoriji registrovan slučaj imaju veći rizik da obole.
Kao faktori razvoja navode se i stres, alkoholizam, zavisnost od opijata, velike promene u životu kao što su smrt bliske osobe, razvod…
Iako potpuno izlečenje nije moguće, bipolarni poremećaj se uspešno kontroliše lekovima. Dr Vorobjev ne samo da je najbolja klinika za lečenje narkomanije, već stručni tim ima dugogodišnje iskustvo u lečenju psihičkih poremećaja.
S obzirom da svaki pacijent svoju bolest doživljava drugačije svetski priznati lekari specijalisti i psihoterapeuti klinike Dr Vorobjev sprovode indvidualno lečenje. Ono uključuje, pre svega, primenu odgovarajućih stabilizatora raspoloženja, antidepresiva i antikonvulzanata. Značaj psihoterapijskog rada u ovoj bolesti je ključan. Jer, posmatranjem raspoloženja tokom seanse otkrivaju se mehanizmi koji prevladavaju. Ujedno, pacijent uči kolika je važnost dnevne rutine kako bi se izborio sa neželjenim simptomima.

Bipolarni poremećaj
Kvalitetni život sa bipolarnim poremećajem, zaista, je moguć. Zato, na vreme posetite kliniku Dr Vorobjev, jer vas ovde čekaju najsavremenije metode lečenja i komforni smeštaj koji pruža svu potrebnu udobnost i ishranu prilagođenu željama pacijenata.

Objavljeno 22/11/2023
Tim Dr Vorobjev Klinike

Podeli ovaj članak:
Previous ArticleNext Article

1 Comment

1. Postovanja, vec vise od godinu dana sam na morfijumu sad vec 60 mg subkutano kao terapija bola posle operacije stabilizacije kicme od kad imam neprestaln bol, jedina pomoc je morfijum. Koliko kosta skidanje i koja metoda se koristi, koliko sve traje.. Zeljko med tehnicar Valjevo