Kodein je sastavni element pojedinih analgetika i sirupa protiv kašlja koji se već decenijama propisuju pacijentima čineći kodein lako dostupnim velikom broju ljudi. I pored toga što se dobija samo na recept i što je manje adiktivan nego oksikodon ili hidrokodon, mnogi pacijenti razviju kodein zavisnost.

Među mladima koji nemaju mnogo iskustva s narkoticima, popularno je mešanje kodeina sa alkoholom. Iako je ustaljeno mišljenje da je takva mešavina potpuno bezopasna, a izaziva osećaj euforije, istina je drugačija. Vremenom se povećava tolerancija na kodein delovanje i razvija se zavisnost od kodeina. Kada kodein prestane da daje željeni efekat, poseže se za jačim drogama.

Šta je kodein

Kodein je opijat koji se u kombinaciji sa drugim medikamentima koristi u medicini kao lek protiv bolova, diuretik i lek protiv kašlja. Preradom u organizmu se pretvara u morfijum i utiče na centralni nervni sistem i hemijske procese u mozgu. Obično deluje već posle 30 minuta, a dejstvo traje od 4 do 6 sati. Budući da je opijat, zavisnost od kodeina je itekako moguća i vrlo česta. Može se razviti vrlo brzo, a izuzetno je teško prevazići je.

Alternative kodeina

Postoje brojne vrste sirupa protiv kašlja ili analgetika koji ne sadrže adiktivne elemente poput kodeina. U dogovoru sa lekarom treba pronaći najbolju opciju koja može da zameni kodein lek. Ukoliko lekar smatra da je neophodna upotreba medikamenata koji sadrže kodein, treba se strogo pridržavati propisane doze i obratiti pažnju na kodein nuspojave i negativne efekte.

Efekti zloupotrebe kodeina

Znaci i simptomi zavisnosti od kodeina

Znaci i simptomi koji ukazuju da kod nekoga postoji zavisnost od kodeina se razlikuju od osobe do osobe. Ipak, postoje određeni fizički, psihološki i bihevioralni simptomi koji su vrlo često prisutni kada je u pitanju zavisnost od kodeina i na koje treba obratiti posebnu pažnju.

Fizički simptomi

Fizički simptomi koji mogu biti pokazatelji da postoji zavisnost od kodeina su:

• plavičasta boja na usnama i noktima
  • suva usta
  • osip i svrab
  • vrtoglavica
  • nesvestica
  • nizak krvni pritisak
  • problemi sa disanjem
  • nedostatak seksualne želje
  • problemi s uriniranjem
  • konstipacija

Psihološki simptomi i znakovi koji ukazuju na moguću zavisnost od kodeina su:

• promene raspoloženja
  • anksioznost
  • depresija
  • nedostatak emocija
  • halucinacije
  • deluzija
  • psihoza

Promene u ponašanju koje se mogu često primetiti kod osoba koje su razvile zavisnost od kodeina su:

• udaljavanje od porodice i prijatelja
  • samoizolacija
  • loše održavanje higijene
  • nesanica
  • apatija
  • nezainteresovanost za nekadašnje aktivnosti
  • loš učinak na poslu ili školi
  • česte posete doktoru i lažiranje bolesti da bi se dobio kodein

Posledice upotrebe kodeina

Dugotrajna upotreba i zavisnost od kodeina utiču na sve aspekte života, ali su posebno pogubni po psihofizičko zdravlje. Posledice mogu biti vrlo teške, čak i pogubne. Dugoročna zavisnost od kodeina može izazvati:

• respiratorne probleme
  • gubitak mišićnog tonusa
  • grčeve u mišićima i bol
  • epileptične napade
  • oštećenje bubrega
  • oštećenje jetre
  • akutni pankreatitis
  • halucinacije
  • psihozu
  • komu
  • smrt

Vrste lečenja zavisnosti od kodeina

Lečenje zavisnosti od kodeina je proces u kome se kombinuju farmakoterapija i psihoterapija. Lekovi se upotrebljavaju, pre svega, za ublažavanje simptoma apstinencijalne krize tokom detoksikacije, dok je psihoterapija neophodna u fazi rehabilitacije da bi se eliminisala i psihička zavisnost od kodeina.

Lečenje zavisnosti od kodeina uz pomoć lekova

Lekovi koji se upotrebljavaju u lečenju za zavisnost od kodeina su višestruko korisni i imaju za cilj da:

• ublaže simptome apstinencijalne krize
  • svedu bolove na najmanju moguću meru
  • ublaže maksimalno sva neugodna stanja
  • umire uznemirenost i agresivnost
  • omoguće normalan san
  • spreče ili ublaže pojavu depresije

Bihevioralna terapija za zavisnost od kodeina

Bihevioralna terapija je jedna od najuspešnijih terapija za lečenje bolesti zavisnosti, pa tako i za zavisnost od kodeina. Pacijent prolazi kroz ovu terapiju u procesu rehabilitacije, a cilj terapije je da se radikalno promene obrasci ponašanja koji su doveli do pojave zavisnosti, kao i negativni obrasci koji su se formirali tokom perioda kada se razvila zavisnost od kodeina.

U tu svrhu, bihevioralna terapija nastoji da pomogne pacijentu:

• da preispita svoja mišljenja, stavove i osećanja
  • da pronađe uzroke i okolnosti koji su ga učinili sklonim zavisničkom životu
  • da negativne obrasce ponašanja zameni pozitivnim
  • da razvije kvalitetne odbrambene mehanizme

Stacionarno lečenje u odnosu na ambulantno lečenje zavisnosti

Pacijent koji je rešio da započne lečenje zavisnosti od kodeina na nekoj od renomiranih klinika, prolazi kroz dve vrste lečenja – stacionarno i ambulantno. Stacionarno lečenje za zavisnost od kodeina je vezano za proces detoksikacije koji može biti vrlo mučan i opasan ukoliko se obavlja bez medicinskog nadzora, dok je ambulantno lečenje vezano za proces rehabilitacije i uključuje povremene posete klinici radi savetovanja i terapija.

Stacionarno lečenje

Lečenje u stacionaru obično traje par nedelja i neophodno je da bi pacijent u procesu detoksikacije imao punu pažnju i brigu lekara. Prestanak uzimanja kodeina izaziva ozbiljne simptome apstinencijalne krize. Zbog toga je pacijentu potrebna sva moguća pažnja i podrška.

Ambulantno lečenje

Ambulantno lečenje traje oko godinu dana i obuhvata proces rehabilitacije. U tom periodu je potrebno da pacijent ojača, stekne samopouzdanje i ukloni psihičku zavisnost od kodeina. Sve se to dešava prilikom povremenih poseta klinici radi terapije, savetovanja, raznih programa podrške i slično. Jednom mesečno se meri napredak i razgovara o preprekama i problemima na koje pacijent nailazi. Cilj je da nakon ambulantnog lečenja zavisnost od kodeina bude u potpunosti pobeđena.

Faze lečenja zavisnosti od kodeina u klinici Dr Vorobjev

Zavisnost od kodeina se leči u tri faze. To su:

dijagnostika

detoksikacija

rehabilitacija

Pacijent mora uspešno da prođe kroz sve tri faze da bi mogao da kaže da je zavisnost od kodeina uspešno ostavio iza sebe. Dijagnostika obuhvata dijagnostička ispitivanja, detoksikacija čišćenje organizma od prisustva leka i rehabilitacija period oporavka uz određene terapije i programe.

Dijagnoza zavisnosti od kodeina

Dijagnostičke analize su osnova za dalje lečenje. Počinju otvorenim razgovorom psihologa sa pacijentom, sledi psihološka procena, kao i pregled psihijatra da se utvrdi postoje li neke propratne mentalne bolesti ili poremećaji koji mogu uticati na tok lečenja.

Potom, na red dolaze pregled interniste, biohemijske analize, EKG i drugi specijalistički pregledi ako postoji potreba. Sve ove analize se vrše da bi se detaljno sagledalo psihofizičko stanje pacijenta i uvidelo u kolikoj meri se razvila zavisnost od kodeina. Cilj je napraviti precizan plan lečenja u potpunosti prilagođen pacijentu.

Detoksikacija od kodeina

Detoksikacija je čišćenje organizma od prisustva kodeina. Moguće je naglo prestati sa upotrebom kodeina, ali su simptomi apstinencijalne krize veoma neprijatni. Mogu se javiti povraćanje, bolovi u mišićima, dijareja, pojačano znojenje, glavobolja, nesanica itd. Ti simptomi mogu trajati i po nekoliko dana.

Da bi neprijatnost bila što manja preporučuje se detoksikacija koja se sprovodi kroz postepeno smanjivanje doze dok se u potpunosti ne prestane sa upotrebom. Pri tom se mogu davati zamene za kodein koje olakšavaju organizmu da se navikne na odsustvo kodeina.

Uspešnost lečenja zavisnosti od kodeina

Zavisnost od kodeina se na klinici Dr Vorobjev leči veoma efikasno. Dugogodišnje iskustvo naših lekara i veoma efikasne metode koje se koriste za lečenje zavisnosti od kodeina garantuju da ćete kod nas dobiti sve što Vam je potrebno da pobedite zavisnost od kodeina i vratite kontrolu nad svojim životom.

Troškovi lečenja zavisnosti od kodeina

Svaki pacijent koji dođe na kliniku Dr Vorobjev dobija detaljan individualni plan lečenja koji se kreira isključivo za njega, na osnovu rezulata dijagnostičkih analiza. Iz tog razloga, ne može se odrediti jedinstvena cena lečenja. Ukoliko želite da saznate više o lečenju, kao i terapijama i programima za zavisnost od kodeina, molimo da kontaktirate naše medicinske savetnike koji će Vas ljubazno uputiti u sve što Vas zanima.

Doktori

Doktori i medicinsko osoblje klinike Dr Vorobjev su prošli strogu selekciju i primer su vrhunske stručnosti u lečenju bolesti zavisnosti i potpune posvećenosti pacijentima. Dolaskom kod nas naići ćete na puno razumevanje i podršku, bez ikakve osude. U atmosferi mira i sigurnosti i uz izuzetne lekare pune empatije moći ćete da otpočnete proces lečenja. Zavisnost od kodeina će vrlo brzo za Vas postati prošlost, a naše osoblje učiniće sve da lečenje protekne u što boljoj atmosferi.

Zavisnost od kodeina se na klinici Dr Vorobjev leči najsavremenijim metodama i efikasnost lečenja je na veoma visokom nivou. Naš uspeh i doprinos lečenju bolesti zavisnosti je priznat i u svetu o čemu svedoče brojne nagrade koje smo primili. Najviše smo ponosni na nagrade Rose of Paracelsus i Zlatnu nagradu za kvalitet dobijenu u Njujorku.

„Počeo sam s kodeinom u društvu. Mešali smo ga s alkoholom misleći da ništa loše ne može da se desi. A desilo se. Postao sam zavisnik sa užasnim simptomima kad kodeina nema. Pomoć sam našao u klinici Dr Vorobjev. Prošao sam sve faze lečenja i mnogo sam zadovoljan. Uspeli su da mi pomognu.“

Strahinja F.

„Uzimala sam kodein tablete za bolove. Bio je jako delotvoran, ali je dejstvo vremenom slabilo tako da sam uzimala sve veće doze dok na kraju sav smisao mog života nije postalo uzimanje kodeina. Kad sam počela da žudim za nečim jačim, shvatila sam da sam u problemu. Sama sam došla u kliniku Dr Vorobjev. Dočekali su me toliko lepo i ulili mi toliko entuzijazma da sam bila sigurna da ću pobediti zavisnost od kodeina. I pobedila sam, uz njihovu neizmernu pomoć.“

Marica D.