Buprenorfin je opioidni lek koji je propisan za lečenje poremećaja upotrebe opioida i ublažava umereni do jaki bol. Uobičajena imena buprenorfina uključuju Subutex, Suboxone i Butrans, a poznati žargonski izrazi uključuju „bup“, „trake“ i „pomorandže“.

Budući da je buprenorfin delimični opioidni agonist, on aktivira samo neke opioidne receptore u mozgu, dok druge blokira. To znači da je euforični efekat i dalje prisutan, ali je slabiji nego kod drugih opioida kao što su heroin, metadon i morfin. Kada se buprenorfin zloupotrebi ili se nepravilno koristi, potencijal za razvijanje zavisnosti se povećava i može se stvoriti fizička zavisnost. Jednom kada je korisnik zavisan od buprenorfina, može doživeti nekoliko fizičkih i psiholoških manifestacija apstinencijalne krize nakon pokušaja da prekine sa uzimanjem ovoga leka.

Ovaj članak će Vam pomoći da saznate više o trajanju apstinencijalnog sindroma i koje simptome možete očekivati tokom apstinencijske krize sa buprenorfinom. Takođe će biti obuhvaćene različite mogućnosti lečenja koje će Vam pomoći da donesete informisanu odluku o svom procesu detoksikacije i lečenja.

Mogući neželjeni efekti buprenorfina

Korisnik buprenorfina koji prolazi kroz neželjene efekte nakon uzimanja doze.

Buprenorfin može izazvati neprijatne neželjene efekte čak i onima koji ga koriste prema uputstvima, mada se mogu malo razlikovati u zavisnosti od načina konzumiranja. Mogući neželjeni efekti buprenorfina uključuju, ali nisu ograničeni na:

• Zatvor i bolovi u stomaku
  • Mučnina i povraćanje
  • Promene u apetitu
  • Pospanost, vrtoglavica ili neobičan umor
  • Glavobolja
  • Prekomerno znojenje
  • Osip i svrab (naročito kod transdermalnog flastera i injekcija)
  • Utrnulost ili iritacija u ustima (iz sublingvalnih tableta)

U najvećem broju slučajeva, ovi neželjeni efekti su blagi i nestaju sami po sebi jer buprenorfin napušta sistem. Ako se lek zloupotrebi, veća je verovatnoća da ćete doživeti neželjene reakcije.

U slučajevima ozbiljnih alergijskih reakcija ili javljanja opštih nuspojava, mogu se iskusiti neki ozbiljni neželjeni efekti kao što su smanjena respiratorna funkcija, nizak krvni pritisak, problemi sa nadbubrežnom funkcijom i problemi sa jetrom.

Ako ste zabrinuti zbog mogućih reakcija na buprenorfin ili doživite ekstremnu reakciju kao što je gore navedeno, kontaktirajte medicinskog radnika što je pre moguće.

Simptomi odvikavanja od buprenorfina

Kriza apstinencije kod buprenorfina se često upoređuje sa krizom kod heroina, mada su neželjeni efekti blaži. Povlačenje drugih opioida, poput metadona, obično je intenzivnije ili uključuje veći broj simptoma, ali povlačenje buprenorfina i dalje može biti vrlo neprijatno i može dovesti do recidiva ako se pokuša samostalno odvikavanje. Generalno, simptomi liče na one kod gripa i sastoje se od:

• Mučnina i povraćanja
  • Grčeva u trbuhu i bolova u mišićima
  • Suznih očiju i curenja iz nosa
  • Glavobolja
  • Prekomernog znojenja
  • Nesanice
  • Promena u apetitu
  • Intenzivne žudnje za drogom
  • Mentalnih previranja, uključujući anksioznost, razdražljivost i depresiju

Intenzitet ovih simptoma zavisi od nekoliko faktora, uključujući trajanje zavisnosti, količinu doza, opšte zdravlje i još mnogo toga. Kako se ozbiljnost zavisnosti pogoršava, tako se pogoršavaju i simptomi povlačenja.

Koliko traje apstinencijalna kriza kod buprenorfina?

U zavisnosti od načina konzumiranja, javljanje efekata buprenorfina obično se kreće od 3 sata za injekcije do preko jednog dana za sublingvalnu primenu. To znači da simptome krize možete početi osećati u vrlo različito vreme, u zavisnosti od načina upotrebe.

Akutno povlačenje će se verovatno pojaviti u roku od jednog ili dva dana, dostići vrhunac u roku od 3 do 5 dana, a zatim nestati nakon jedne do dve nedelje. To ne znači da je apstinencijalna kriza potpuno završena, a fizički simptomi povlačenja mogu trajati nedeljama nakon poslednje doze. Žudnja za drogom i simptomi psihološkog povlačenja verovatno će trajati najduže i može potrajati nekoliko nedelja ili meseci dok ne nestanu, što doprinosi velikoj mogućnosti recidiva.

Neophodno je napomenuti da ovaj vremenski okvir može varirati i u određenim slučajevima delovati i blago, ali to ne znači da je završena potpuna detoksikacija. Intenzitet želje za drogom i dugotrajni fizički i psihološki simptomi mogu biti se javiti i nakon nekog vremena i biti nepodnošljivi i često dovode do recidiva nedeljama ili mesecima kasnije.

Zatražite besplatne onlajn konsultacije sa stručnjakom za lečenje zavisnosti da biste naučili kako da se izborite sa simptomima apstinencijalne krize kod buprenorfina >>>

Šta obuhvata tretman detoksikacije od buprenorfina?

Postoje dve glavne opcije za lečenje zavisnosti od buprenorfina i uklanjanje apstinencijalne krize. Uz savete lekara, tehnički je moguće polako obaviti detoksikaciju kod kuće, ali ovo nije održiv izbor za mnoge koji žele zauvek da obustave konzumiranje buprenorfina. Ovaj proces uključuje postepeno snižavanje doze leka kako bi se izbeglo najgore od apstinencijske krize jer se telo vremenom navikava na nižu koncentraciju buprenorfina. Ovo je dugotrajna i neugodna metoda detoksikacije koja često dovodi do recidiva usled psihološke krize sa kojom se osobe suočavaju svakodnevno.

Stručnjak za lečenje zavisnosti koji preporučuje različite terapije nakon postupka detoksikacije od droge.

Druga opcija za detoksikaciju i lečenje zavisnosti uključuje ultrabrzu opioidnu detoksifikaciju (UROD). Tokom procedure, pacijenti su u anesteziji 6-8 sati, jer im se daju lekovi kao što su nalokson i naltrekson, koji čiste opijate iz tela. Ova metoda se može ponoviti nekoliko puta i praktikuje se samo u kvalifikovanoj i pripremljenoj medicinskoj ustanovi kako bi se osiguralo zdravlje pacijenta.

UROD treba da pomogne pacijentima da prođu kroz akutno povlačenje bez potrebe da prolaze kroz najbolnije simptome, ali ovo je samo jedan deo celokupnog lečenja. Nakon postupka detoksikacije, verovatno će se preporučiti kombinacija farmakoterapije, fizioterapije ili bihevioralne terapije koja će pacijentu pomoći na putu ka potpunom oporavku.

Ako Vama ili nekome koga poznajete treba pomoć u zaustavljanju zavisnosti od buprenorfina, kontaktirajte nas da biste saznali više detalja o najboljoj opciji lečenja za Vas.

Da biste saznali više o detoksikaciji sa buprenorfina, zatražite besplatnu i poverljivu onlajn konsultaciju. O različitim ishodima brze detoksikacije i drugim mogućnostima lečenja razgovaraćete sa stručnjakom klinike >>>

Često postavljana pitanja

Koji su simptomi apstinencijalne krize od buprenorfina?

Tokom jedne do dve nedelje nakon prestanka uzimanja buprenorfina mogu se pojaviti simptomi slični gripu različitog intenziteta. Fizičke manifestacije povlačenja mogu da uključuju mučninu i povraćanje, bolove u stomaku, curenje iz nosa, glavobolje, probleme sa spavanjem, smanjeni ili povećani apetit i intenzivnu žudnju za drogom. Žudnja za drogom i psihološki simptomi kao što su razdražljivost, anksioznost, depresija i moždana magla mogu potrajati dugo nakon što akutno povlačenje nestane.

Koji je vremenski okvir za javljanje apstinencijalne krize od buprenorfina?

Akutno povlačenje će se verovatno pojaviti za dan ili dva, dostići vrhunac za 3 do 5 dana, a zatim će izbledeti nakon jedne do dve nedelje, mada neki blaži fizički simptomi mogu trajati i duže. Žudnja za drogom i simptomi psihološke apstinencijalne krize trajaće najduže i može potrajati nekoliko nedelja do nekoliko meseci da nestanu, što doprinosi velikoj mogućnosti recidiva. Ozbiljnost apstinencijalne krize i trajanje povlačenja zavisiće od različitih faktora, uključujući način upotrebe i intenzitet zavisnosti.

Kako da se oslobodim zavisnosti od buprenorfina?

Iako je tehnički moguće samostalno izvršiti detoksikaciju, ovo može biti vrlo bolan proces koji često rezultira recidivom. Udobniji način uklanjanja zavisnosti od buprenorfina obavlja se u medicinskoj ustanovi koja je specijalizovana za detoksikaciju od lekova. Ultra rapidna opioidna detoksikacija (UROD) je postupak detoksikacije lekovima koji se može upariti sa drugim metodama lečenja, poput farmakoterapije, fizioterapije i bihevioralne terapije, kako bi Vam pomogao da se oporavite na najsigurniji i najefikasniji mogući način.

Podelite ovaj članak:

Poslednje sa našeg bloga

Da li buprenorfin stvara zavisnost?

30/01/2024 U poređenju sa drugim opioidima, buprenorfin ima manji adiktivni potencijal. Zato se i koristi za lečenje bolesti zavisnosti kroz

Koliko je opasan Sanval?

Sanval lek je medikament koji se obično prepisuje za nesanicu umesto benzodiazepina. U početku se promovisao kao bezbednija alternativa benzodiazepinima, međutim Sanval iskustva su pokazala da je realnost malo drugačija.